معرفی سلامت جمعیت و خانواده

تعداد بازدید:۷۳۴۰

ردیف

نام و نام خانوادگی

عنوان شغلی

پست الکترونیک

شماره داخلی

شماره مستقیم

1

لیلا مسعودی

مدیر واحد جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس

masoudi.dr138497@gmail.com

2443

33534711

2

فرحناز عزتی

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم

f.ezzati@arums.ac.ir

2332

33534762

3

راحله عالی جهان

کارشناس سلامت مادران

alijahanleila@gmail.com

2265

33534762

4

اعظم کریمی

کارشناس سلامت مادران

aa.karimi.v@gmail.com

2265

33534762

5

فریبا عالی پور

کارشناس جوانی جمعیت و باروری سالم

faribaaliypour@gmail.com

2316

33534762

6

رزیتا فن دوست

کارشناس مسوول سلامت کودکان

fandostrozita@yahoo.com

2332

33534762

7

مهین مجد

کارشناس نوزادان، شیر مادر و مرگ و میر کودکان

majdmahin@gmail.com

2265

33534762

8

سولماز رضایی

کارشناس مسئول سلامت میانسالان و سالمندان

s.rezaee@gmail.ac.ir

2316

33534762

9

فاطمه یعقوبی

کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس

fatemehyaghoubi55@gmail.com

2265

33534762

شرح وظایف مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. تعیین خط مشی و سیاستهای کلی برنامه های جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
  2. بررسی و طبقه بندی نیازها و اولویت های منطقه ای و نظارت بر تدوین برنامه عملیاتی واحد جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس براساس مطالعات و بررسیهای بعمل آمده
  3. شناخت و دسته بندی مشکلات مرتبط با برنامه ها و چالش های اجرایی موجود
  4. ارزشیابی منظم خدمات و پوشش برنامه‌های بهداشتی جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
  5. تهیه پروتکلهای آموزشی برنامه های جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس براساس نیازهای منطقه ای استخراج شده از تحقیقات و بررسی های بعمل آمده
  6. شرکت در کمیته های فنی دانشگاه و سایر کمیته های مرتبط با واحد جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
  7. ابلاغ آئین نامه ها، بخش نامه ها و دستورالعمل های ارسالی از وزارت به کارشناسان برنامه
  8. ارزشیابی عملکرد کارکنان گروه

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی رده های مختلف کارکنان ارائه دهنده خدمات در سطح استان
  2. نظارت برنحوه اجرای برنامه های آموزشی گروه های هدف درجامعه در خصوص برنامه های مربوط وجلب مشارکت آنها
  3. نظارت بر  طراحی، تهیه و تدوین مطالب و ابزار کمک آموزشی مانند پوستر , جزوه , پمفلت , فلوچارت , بیل بورد , تراکت , و ....
  4. نظارت برنحوه تامین وتوزیع نیروی انسانی واحد های ذیربط با مشارکت در بررسی و تجزیه وتحلیل منابع نیروی انسانی
  5. نظارت ومشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس بر اساس بررسی ها ومطالعات انجام شده
  6. نظارت بر فعالیتهای گروه های سلامت مادران، سلامت کودکان،سلامت سالمندان و میانسالان و....
  7. نظارت برجمع آوری اطلاعات و آمار، تهیه گزارش عملکرد و ارسال آنها به دفتر سلامت خانواده
  8. نظارت برتأمین و تجهیز مواد و وسایل مورد نیاز برنامه جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس سطح استان
  9. نظارت ومشارکت در تنظیم گزارش و بررسی های کارشناسی وارائه پسخوراند وراهکارهای لازم به واحد های تابعه

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. آموزش و بازآموزی رده های مختلف نیروی انسانی بهداشت استان براساس پروتکل های آموزشی منطقه ای و کشوری
  2. شرکت در کمیته های مربوط به برنامه های جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
  3. تلاش در جهت افزایش سطح دانش فنی و علمی فردی
  4. تلاش در جهت تقویت انگیزه و خلاقیت کارکنان
  5. اجرای طرحهای تحقیقاتی منطقه ای و ملی ارائه شده از سوی دانشگاه و وزارت متبوع
  6. مشارکت با گروه پزشکی اجتماعی و دانشکده بهداشت و پیراپزشکی در امر آموزش دانشجویان
  7. آموزش و بازآموزی رده های مختلف نیروی انسانی بهداشت استان براساس پروتکل های آموزشی منطقه ای و کشوری

رئیس گروه برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. بررسی و طبقه بندی نیازها و اولویت های منطقه ای
  2. شناخت و دسته بندی مسایل بهداشتی برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم  منطقه و تنگناهای فنی و اجرایی برنامه  
  3. تعیین خط مشی و سیاستهای برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم 
  4. نظارت بر تدوین برنامه عملیاتی  سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم 
  5. ارزشیابی منظم خدمات و پوشش برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم 
  6. تهیه پروتکل های آموزشی  برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم  براساس نیازهای منطقه ای استخراج شده از تحقیقات و بررسی های بعمل آمده
  7. تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه
  8. نظارت بر تشکیل کمیته ای جوانی جمعیت دانشگاه

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی رده های مختلف کارکنان ارائه دهنده خدمات در سطح استان
  2. نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به گروه های هدف در مقاطع مختلف
  3. نظارت برنحوه اجرای برنامه های آموزشی گروه های هدف درجامعه در خصوص برنامه های مربوط وجلب مشارکت آنها
  4. نظارت طراحی , تهیه و تدوین مطالب و ابزار کمک آموزشی مانند پوستر , جزوه , پمفلت , چارت , پیل بورد , تراکت , و ....
  5. نظارت و ارزشیابی عملکردکارکنان گروه
  6. نظارت برنحوه تامین وتوزیع نیروی انسانی واحد های ذیربط با مشارکت در بررسی و تجزیه وتحلیل منابع نیروی انسانی
  7. نظارت ومشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی  برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم  بر اساس بررسی ها ومطالعات انجام شده
  8. نظارت بر فعالیتهای گروه های سلامت مادران، جمعیت و باروری
  9. نظارت برجمع آوری اطلاعات و آمار , تهیه گزارش عملکرد و ارسال آنها به مرکز سلامت خانواده
  10. نظارت برتأمین و تجهیز مواد و وسایل مورد نیاز برنامه  برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم  سطح استان
  11. نظارت بر تامین مکمل های دارویی برنامه مادران
  12. نظارت ومشارکت در تنظیم گزارش و بررسی های کارشناسی وارائه پسخوراند وراهکارهای لازم به واحد های تابعه
  13. اجرای برنامه نظام کشوری مراقبت مرگ مادری
  14. همکاری با مراکز واحدهای تابعه بهداشتی و درمانی استان و بیمارستانها، سایر ارگانها جهت اجرای برنامه مادران پرخطر
  15. همکاری و هماهنگی¬های درون بخشی و برون بخشی به منظور جلب مشارکت و پیشبرد اهداف برنامه
  16. همکاری با بیمارستانها و سایر ارگانها جهت اجرای برنامه مادران پرخطر و نجات جان مادر
  17. تهیه و تدوین مطالب ، دستورالعملها و پروتکلهای مرتبط با برنامه مادران، تسهیلات زایمانی

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. آموزش و بازآموزی رده های مختلف نیروی انسانی بهداشت استان براساس پروتکل های آموزشی منطقه ای و کشوری
  2. شرکت در کمیته های مربوط به  برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم 
  3. انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  4. طراحی و اجرای طرحهای تحقیقاتی در خصوص وضعیت  برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم  در سطح استان جهت دستیابی به نتایج و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و تدوین و اجرای برنامه مداخله و اصلاح
  5. همکاری و برنامه ریزی جهت ادغام برنامه¬های ابلاغی از وزارت متبوع
  6. اجرای طرحهای تحقیقاتی منطقه ای و ملی ارائه شده از سوی دانشگاه و وزارت متبوع
  7. مشارکت با گروه پزشکی اجتماعی و دانشکده بهداشت و پیراپزشکی در امر آموزش دانشجویان

شرح وظایف کارشناس جمعیت و باروری سالم

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. تهیه و تدوین برنامه عملیاتی جمعیت و باروری سالم بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی  و فعالیتهای برنامه
  2. جمع آوری اطلاعات و آمار جمعیتی و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به معاونت بهداشتی وزارت متبوع  و شهرستانهای تابعه
  3. تهیه و تنظیم گزارش از نحوه فعالیتهای آموزشی (عملکرد آموزشی )و پیشرفت برنامه ها جهت ارائه به مسئولین مربوطه
  4. برگزاری کارگاههای آموزشی در خصوص مشاوره فرزندآوری جهت ارائه دهندگان خدمت هر شش ماه یکبار
  5. اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  (پیگیری و اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان دبیر خانه قرارگاه)
  6. اجرای برنامه پیشگیری و تشخیص زودرس ناباروری
  7. تشکیل  کمیته تخصصی بهداشت بصورت هفتگی درراستای مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
  8. انجام وظایف مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی بعنوان دبیرخانه قرارگاته تعالی سلامت و جوانی جمعیت (تمام امورات و هماهنگیهای لازم در خصوص تشکیل قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت)
  9. پیگیری پیش نویس مصوبات کمیته های قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت
  10. پیگیری پیش نویس مصوبات کمیته های قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت در شهرستانهای تابعه
  11. برگزاری جلسات توجیهی در خصوص مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
  12. ثبت مستندات مربوطه در سامانه عملیاتی وزارت (هوپ )
  13. ثبت مستندات مربوط به برنامه در پورتال وزارتی منجمله توزیع مواد کمک آموزشی بصورت فصلی گزارش اعتبارات و.....
  14. بزرگداشت هفته ملی جمعیت
  15. انجام سایر امور و وظایف محوله از سوی مسئولین مربوطه

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به جامعه  در مقاطع مختلف (پیش از بارداری- واجدین شرایط (زنان همسردار 54-10 ساله )
  2. همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
  3. نظارت بر فعالیتهای ماماهای شاغل در واحدهای بهداشتی و ایجاد زمینه های آموزشی باروری سالم :اعم از پیگیری مشاوره فرزندآوری غربالگری ناباروری و......
  4. پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان براساس چک لیست مربوطه و سامانه سیب
  5. جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت ارتقاء میزان باروری کلی
  6. آموزش و بازآموزی رده های مختلف بهداشتی استان براساس پروتکلهای آموزشی منطقه ای و کشوری
  7. آموزش عمومی درراستای حمایت از خانواده و ترویج فرزندآوری (رسانه کمین فضای مجازی بیلبرد و....)
  8. نظارت مستمر بر اجرای دستورالعملها و برنامه های باروری سالم  در راستای ارتقاء کمی و کیفی خدمات و مقایسه آنها با ضوابط و شاخصهای منطقه ای و کشوری
  9. نظارت بر ممنوعیت توزیع رایگان اقلام جلوگیری از بارداری و تشویق به استفاده از آنها در سطوح محیطی
  10. نظارت ،بررسی و تامین اعتبارات ارسالی از وزارت متبوع

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. انجام پژوهش و طرح تحقیقاتی  جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. ( مشارکت در طراحی و اجرای طرحهای تحقیقاتی منطقه ای و ملی در خصوص وضعیت ارائه خدمات باروری سالم  و جمعیت  جهت دستیابی به راهکارهای مناسب و پیشنهاد آنها برای حل مشکلات)
  3. اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص برنامه های باروری سالم و جمعیت ، مطابق با سیاستهای کشوری
  4. طراحی و تهیه مفاد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پکیج آموزشی ،پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
  5. شناسایی نیازهای آموزشی و برگزاری کارگاههاو دوره های آموزشی برای پرسنل
  6. آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی در خصوص برنامه های مربوطه

شرح وظایف کارشناس مشاوره ازدواج

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. تدوین برنامه عملیاتی درخصوص ارتقاء آموزشهای هنگام ازدواج
  2. جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به معاونت بهداشتی وزارت متبوع  و شهرستانهای تابعه (درصد آموزشهای هنگام ازدواج میانگین سنی ازدواج دختران و پسران میزان ازدواج و طلاق-گزارش درصد زوجین آموزش دیده ازدواج و.....)
  3. تهیه و تنظیم گزارش از نحوه فعالیتهای آموزشی (عملکرد آموزشی )و پیشرفت برنامه ها جهت ارائه به مسئولین مربوطه
  4. اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  (پیگیری و اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان دبیر خانه قرارگاه- ماده 38 )
  5. برگزاری کمیته تخصصی ازدواج بصورت فصلی در معاونت
  6. جانمایی و معرفی مربیان ازدواج (برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی )
  7. عقد قرارداد با مربیان ارگانهای مربوطه (بهزیستی دادگستری دفتر نهاد )
  8. پیگیری تامین و پرداخت حق الزحمه مربیان بصورت فصلی
  9. برگزاری آزمون الکترونیکی از پرسنل براساس نیازسنجی آموزشی بعمل آمده
  10. پیگیری و بررسی مستندات مربوط به ثبت خدمات ازدواج  در سامانه سیب
  11. ثبت مستندات مربوط به فعالیت و عملکرد مربیان ازدواج وضعیت برگزاری کلاسهای آموزشی و جمعبندی پایش فصلی در سامانه پورتال وزارتی
  12. ارائه گزارش عملکرد مراکز مشاوره هنگام ازدواج در سامانه عملیاتی وزارتی بصورت فصلی (هوپ )
  13. هماهنگی و برنامه ریزی جهت پایش و نظارت از مراکز ازدواج (برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی ) توسط ناظرین هر ارگان
  14. تامین و توزیع مواد کمک آموزشی جهت ارائه به واجدین شرایط در سطوح محیطی
  15. انجام سایر امور و وظایف محوله از سوی مسئولین مربوطه

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر فعالیتهای مربیان  شاغل در مراکز مشاوره هنگام ازدواج درزمینه بهداشت و سلامت باروری  (پروتکل آموزشی )
  2. پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان براساس چک لیست مربوطه
  3. بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنهامنجمله : تامین مربی ،فضای فیزیکی ،استاندارد سازی(مراکز مشاوره هنگام ازدواج )و    ......
  4. آموزش و بازآموزی مربیان مراکز مشاوره هنگام ازدواج  براساس پروتکلهای آموزشی منطقه ای و کشوری توسط مربیان منتخب وزارتی
  5. آموزش آحاد جامعه در خصوص تحکیم بنیان خانواده و رضایتمندی از زندگی زناشویی   از طریق رسانه های گروهی
  6. نظارت بر فعالیتهای مراکز مشاوره هنگام  ازدواج درراستای قانون حمایت از خانواده
  7. نظارت ،بررسی و تامین اعتبارات ارسالی از وزارت متبوع

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. انجام پژوهش و طرح تحقیقاتی  جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. ( مشارکت در طراحی و اجرای طرحهای تحقیقاتی در خصوص وضعیت ارائه خدمات باروری سالم  در سطح استان جهت دستیابی به راهکارهای مناسب و پیشنهاد آنها برای حل مشکلات)
  3. تامین و توزیع مواد کمک آموزشی رایگان به زوجین در شرف ازدواج
  4. اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص آموزشهای هنگام ازدواج  ، مطابق با سیاستهای کشوری
  5. طراحی و تهیه مفاد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...

شرح وظایف کارشناس سلامت مادران

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. تدوین برنامه عملیاتی مادران بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی  و فعالیتهای برنامه
  2. جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به اداره کل و شهرستانهای تابعه
  3. اجرای نظام مراقبت مرگ مادر
  4. شناسایی به موقع مادران باردار بی بضاعت  و اقدام به موقع جهت پوشش حمایتی ایشان
  5. شناسایی به موقع مادران مشکوک و مبتلا به بیماری های واگیر در زمان اپیدمی بیماری و مدیریت مادران مبتلا
  6. اسکان مادران نیازمند مراقبت ویژه و در فصول سرد سال
  7. اجرای نظام مراقبت عوارض شدید بارداری و زایمان
  8. اجرای برنامه آنکالی مادران باردار و پس از زایمان
  9. ثبت اطلاعات پرونده مادران  با سابقه بستری در ICU  در سامانه موربیدیته
  10. اجرای برنامه 4030 به عنوان مشاور
  11. انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت مادران در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت شهرستانها
  2. نظارت بر اجرای برنامه پیش از بارداری
  3. نظارت بر اجرای برنامه آنکالی مادران باردار در شهرستانهای تابعه
  4. نظارت بر نحوه اجرای برنامه 4030
  5. نظارت بر اجرای برنامه غربالگری روان و اعتیاد
  6. نظارت بر اجرای برنامه PMTCT
  7. نظارت بر اجرای کلاسهای آمادگی برای زایمان در سطح استان
  8. نظارت بر انجام برنامه واکسیناسیون مادران باردار طی اپیدمی بیماریها
  9. نظارت بر اجرای برنامه مهاجرت مادران باردار و عشایر
  10. نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به مادران در مقاطع مختلف (پیش از بارداری- بارداری و پس از زایمان)
  11. همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
  12. نظارت بر فعالیت ماماهای واحد های تسهیلات زایمانی
  13. پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان
  14. جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
  15. بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
  3. مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
  4. مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
  5. آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
  6. اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص برنامه های مادران، جهت جلب مشارکت آنان
  7. طراحی و تهیه مفاد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
  8. آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی و تربیت ماما روستا در خصوص برنامه های مربوطه

شرح وظایف کارشناس نوزادان ومرگ ومیر کودکان

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. تدوین برنامه عملیاتی کودکان ونوزادان بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی  و فعالیتهای برنامه مشارکت در طراحی وتدوین اهداف و خط مشی برنامه نوزادان و کودکان
  2. جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به اداره کل و شهرستانهای تابعه
  3. اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته کودک سالم
  4. ا جرای برنامه مراقبت های ادغام یافته مانا
  5. اجرای برنامه رتینو پاتی ،مراقبت هم آغوشی ، اپیک ،نوزادان نارس و تکامل کودکان
  6. انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق
  7. هماهنگی جهت چاپ و توزیع رسانه های آموزشی نوزادان و کودکان
  8. هماهنگی و پیگیری هزینه نمودن اعتبارات تخصیص یافته بر اساس شرح هزینه نوزادان و کودکان
  9. هماهنگی و برگزاری جلسات بین بخشی و پیگیری اجرای مصوبات
  10. تعیین اعضای هسته آموزشی مرگ ومیر کودکان 1-59 ماهه و صدور ابلاغ کتبی برای ایشان و هماهنگی جهت شرکت آنان در کارگاه ها و فعالیت های آموزشی مرگ و میر کودکان
  11. بایگانی منظم دستورالعملها، جزوات و پمفلت ها و ارسال اخرین دستورالعمل ها و بخشنامه ها و جزوات آموزشی مورد نیاز به شبکه های تابعه
  12. انجام فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط با برنامه های  نوزادان و کودکان

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبتی نوزادان مراقبت های ادغام یافته سلامت کودکان در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت  شهرستان  ها
  2. نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به کودکان در مقاطع مختلف
  3. همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
  4. پایش و نظارت مستمر براجرای دستورالعمل ها کودکان در راستای ارتقای کمی وکیفی خدمات
  5. جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
  6. بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
  7. هماهنگ کننده تمام برنامه های مرتبط با نوزادان با معاونت درمان دانشگاه
  8. کنترل اطلاعات سامانه ایمان (تولد و مرگ ومیر نوزادان )وسامانه نظام مراقبت مرگ کودکان باسامانه سیب و اطلاعات ارسالی شهرستانها
  9. نظارت بر اجرای برنامه رتینو پاتی نوزادان
  10. کنترل اطلاعات سامانه نظام مراقبت مرگ کودکان 1- 59 ماهه
  11.  هماهنگی کلیه برنامه های آموزشی وکارگاه و پیگیری کنندها با سامانه آمووزش مداوم
  12. هماهنگ کننده کمیته مرگ ومیر کودکان با معاونت ها به عنوان دبیر جلسه
  13. پایش و ارزشیابی برنامه نوزادان وکودکان  در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. مشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی برنامه  نوزادان وکودکان
  3. مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه
  4. آموزش وبازآموزی رده های مختلف بهداشتی استان بر اساس پروتکل های آموزشی
  5. اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص برنامه های نوزادان و کودکان ، جهت جلب مشارکت آنان
  6. طراحی و تهیه مواد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
  7. آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی در خصوص برنامه های مربوطه
  8. مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
  9. آموزش جامعه در خصوص برنامه سلامت کودکان(کودک سالم، مانا،تکامل) از طریق رسانه های گروهی
  10. مشارکت درآموزش گرو ههای هدف با هماهنگی درون بخشی و برون بخشی با سایر ارگانهای زیربط جهت پیشبرد اهداف برنامه
  11. هماهنگی با واحد طرح و گشترش در جهت ثبت اطلاعات مرگ کودکان

شرح وظایف کارشناس شیرمادر

وظایف اجرایی/عملیاتی 

  1. تدوین برنامه اجرایی عملیاتی شیرمادر بر اساس رسالت، اهداف، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها
  2. استخراج فعالیتها از برنامه عملیاتی وزارتی بصورت ماهیانه، پیگیری آنها و تعیین درصد پیشرفت هر برنامه بصورت فصلی
  3. برنامه ریزی مدون و نظارت و پایش فعالیت ها در واحدهای محیطی طبق فرمهای پایش برنامه سلامت کودکان وارسال پسخوراند نظارت و پیگیری تاحصول نتیجه
  4. استخراج آمار از سامانه سیب و پیگیری استخراج و جمع آوری آمار از شبکه های تابعه و محاسبه شاخص های برنامه شیرمادر
  5. تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر
  6. بررسی شاخصهای برنامه و تعیین اقدامات مداخله ای در راستای بهبود شاخص
  7. نظارت بر استخراج شاخص ها و گزارش ها و تبت اطلاعات در پرونده الکترونیک
  8. تشکیل کمیته های ترویج تغذیه با شیرمادر و تدوین و اجرای مداخلات در راستای تحقق اهداف برنامه
  9. .برنامه ریزی آموزشی جهت آموزش گروه هدف(مدیران و مسئولین و کارشناسان برنامه سلامت نوزادان وکودکان وترویج تغذیه با شیرمادر  شبکه های تابعه )
  10. هماهنگی و برنامه ریزی جهت گرامیداشت هفته ملی کودک و هفته جهانی تغذیه با شیرمادر وارسال گزارش اقدامات انجام شده به اداره سلامت کودکان
  11. هماهنگی جهت چاپ و توزیع رسانه های آموزشی
  12. هماهنگی و پیگیری هزینه نمودن اعتبارات تخصیص یافته بر اساس شرح هزینه
  13. هماهنگی و برگزاری جلسات بین بخشی و پیگیری اجرای مصوبات
  14. تعیین اعضای هسته آموزشی و صدور ابلاغ کتبی برای ایشان و هماهنگی جهت شرکت آنان در کارگاه ها و فعالیت های آموزشی
  15. بایگانی منظم دستورالعملها، جزوات و پمفلت ها و ارسال اخرین دستورالعمل ها و بخشنامه ها و جزوات آموزشی مورد نیاز به شبکه های تابعه
  16. انجام فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط با برنامه های ترویج تغذیه باشیرمادر
  17. همکاری در اجرای سایر امور محوله زیر نظر مسئول واحد جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر نحوه اجرای برنامه شیرمادرواجرای دستورالعمل های وزارتی
  2. نظارت بر بیمارستان های دوستدارکودک وارزیابی مجدد آنها برای حفظ لوح دوستدار کودک
  3. هماهنگ کننده تمام برنامه های مرتبط با شیرمادر با معاونت درمان دانشگاه
  4. هماهنگی کلیه برنامه های آموزشی وکارگاهها با سامانه آمووزش مداوم
  5. هماهنگ کننده کمیته های شیرمادر با معاونت ها به عنوان دبیر جلسه و پیگیری کننده مصوبات آنها
  6. نظارت برثبت مشاوره های شیردهی درپورتال مراکز مشاوره شیردهی ( کلیه شهرستان ها)
  7. همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
  8. پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان
  9. جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
  10. بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
  3. مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
  4. مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
  5. آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
  6. اجرای برنامه های آموزش همگانی جهت جلب مشارکت آنان
  7. طراحی و تهیه مفاد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
  8. آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی و تربیت ماما روستا در خصوص برنامه های مربوطه

شرح وظایف کارشناس مسئول نوزادان وکودکان

شرح وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. نظارت برتدوین برنامه عملیاتی کودکان بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی  و فعالیتهای برنامه
  2. مشارکت در طراحی وتدوین اهداف و خط مشی برنامه کودکان
  3. نظارت براجرای برنامه نظام مراقبت مرگ کودکان زیر 5 سال
  4. نظارت براجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته کودک سالم
  5. نظارت ومدیریت براجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته مانا
  6. نظارت براجرای برنامه تکامل کودکان
  7. نظارت بر اجرای برنامه شیرمادر
  8. نظارت براجرای برنامه نوزادان
  9. نظارت براجرای برنامه mcmc
  10. انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق

شرح وظایف سرپرستی/ آموزشی

  1. نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت کودکان در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت شهرستانها
  2. نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به کودکان در مقاطع مختلف
  3. همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
  4. پایش و نظارت مستمر براجرای دستورالعمل ها کودکان در راستای ارتقای کمی وکیفی خدمات
  5. جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
  6. بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
  7. مشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی برنامه کودکان
  8. مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
  9. آموزش وبازآموزی رده های مختلف بهداشتی استان بر اساس پروتکل های آموزشی
  10. طراحی و تهیه مواد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
  11. آموزش جامعه در خصوص برنامه سلامت کودکان(کودک سالم، مانا،تکامل) از طریق رسانه های گروهی

12.مشارکت درآموزش گرو ههای هدف با هماهنگی درون بخشی و برون بخشی با سایر ارگانهای زیربط جهت پیشبرد اهداف برنامه

شرح وظایف کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس

وظایف اجرایی / عملیاتی

  1. تدوین برنامه عملیاتی سلامت جوانان،  نوجوانان و مدارس بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی  و فعالیتهای برنامه در راستای برنمه عملیاتی وزارتی
  2. جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها
  3. اجرای ضوابط ودستورالعملهای ابلاغی از وزارت
  4. استخراج و تحلیل شاخص های جوانان، نوجوانان و مدارس
  5. طراحی مداخله جهت بهبود شاخص ها
  6. شناسایی و مراقبت نوجوانان غیر دانش آموز( کودکان کار، بازمانده از تحصیل)
  7. برنامه ریزی برای مدارس در شرایط اپیدمی و اقدام مطابق پروتکل های ابلاغی
  8. استخراج اطلاعات جمعیتی دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی
  9. اجرای برنامه مدارس مروج سلامت، پیشگیری از مصدومیت نوجوانان، افزایش تحرک فیزیکی و اجرای تمرینات کششی،سلامت بلوغ، غربالگری پدیکولوزیس، شناسایی و مراقبت نوجوانان غیر دانش آموز و کودکان کار، ازدواج سالم، پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز جوانان، حوادث ترافیکی، مراقبت گروههای هدف و ...
  10. تدوین چک لیست بر اساس برنامه های اجرایی
  11. تهیه گزارش عملکرد و تحلیل شاخص ها و ارائه به معاونت بهداشتی و شهرستان ها
  12. برگزاری جلسات تحلیل شاخص ها و توافق بر روی ارتقاء شاخص ها
  13. تهیه مستندات بر اساس فعالیت های سامانه برنامه عملیاتی و بارگذاری در HOP
  14. تعامل با کلیه واحدهای فنی در راستای اجرای برنامه های جوانان، نوجوانان ومدارس

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت نوجوانان و جوانان در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت شهرستانها
  2. نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به نوجوانان و جوانان
  3. ایجاد هماهنگی بین بخشی( ورزش و جوانان، معاونت فرهنگی دانشجویی، نهاد رهبری دانشگاه، آموزش و پرورش) و درون بخشی( آموزش سلامت، دهان و دندان، تغذیه، مبارزه با بیماری های واگیر و غیر واگیر، بهداشت محیط و ...) جهت بهبود عملکرد
  4. هماهنگی بین بخشی و تقسیم وظایف در خصوص ازدواج سالم، پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز جوانان، حوادث ترافیکی، تحرک فیزیکی و ...
  5. پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان با ارسال گزارش بازدید به واحدهای تابعه و پیگیری موارد
  6. جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
  7. پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان
  8. شناخت وضع موجود سلامت جوانان، نوجوانان جهت تعیین نیازها واولویتها
  9. بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
  10. نظارت بر مدارس در شرایط اپیدمی

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت:

  1. انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
  3. مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوع
  4. آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
  5. طراحی و تهیه مفاد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل کتابچه ، بنر و....
  6. آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی
  7. آموزش کارشناسان برنامه، دانشجویان پزشکی، مامایی، بهداشت،  روسای شبکه و ....

برنامه سلامت میانسالان

 گروه سنی 59-30 سال  حدود نیمی از جمعیت را در بر می گیرد. ارائه خدمات سلامتی به این گروه سنی بدلیل کثرت جمعیت ، مولد بودن و ... اهمیت ویژه ای داشته و توجه به سلامت این گروه از بعد اقتصادی و تولیدی اهمیت ویژه ای دارد و نحوه ی سلامت  این گروه سنی تاثیر گذار بر سلامت گروه سنی کودکان ، نوجوانان و سالمندان می باشد. لذا با اصلاح شیوه زندگی و برنامه ریزی مناسب در این گروه سنی، می توان نقش موثری در جهت بهبود سلامت جامعه گام برداشت  . 

 

 رسالت برنامه میانسالان:  ارتقا سطح سلامت میانسالان از طریق کنترل عوامل خطر و کاهش بار بیماریهای اولویت دار دوران بزرگسالی.

اهداف برنامه سلامت میانسالان:

هدف نهایی :  کاهش مرگ زودهنگام، افزایش امید به زندگی و ارتقاء سطح سلامت میانسالان است که درچارچوب دستیابی به اهداف واسطه ای زیر دنبال می شود:

  1. کاهش موارد مرگ میانسالان در چارچوب تعهدات بین المللی و ملی برای کاهش مرگ زودهنگام کاهش بار بیماری ها و مشکلات شایع دوران میانسالی (بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های سرطانی، ، بیماری های عضلانی اسکلتی، بیماری های تغذیه ای، بیماری های ریوی ، حوادث، بیماری های ادراری تناسلی واختلالات روانی)
  2. کاهش عوامل خطر و کنترل عوامل خطر بیماری ها
  3. توانمند سازی میانسالان در راستای افزایش سواد سلامت و سازماندهی خودمراقبتی آنان

فهرست مراقبت های مراقب ماما و مراقب و بهورز  (5 خدمت اصلی برنامه)

  1. تن سنجی و ارزیابی الگوی تغذیه
  2. ارزیابی فعالیت بدنی
  3. پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطر سنجی ومراقبت مراقبت ادغام یافته دیابت ،فشارخون بالا واختلالات چربی های خون
  4. غربالگری اولیه در گیری با مصرف دخانیات مواد الکل
  5. ارزیابی سلامت روان میانسالان

فهرست مراقبت های ماما

  1. بررسی تاریخچه باروری و یائسگی زنان میانسال
  2. ارزیابی  علائم و عوارض یائسگی زنان ( زنان 45 تا 59 سال)
  3. خونریزی غیر طبیعی واژینال
  4. ارزیابی وضعیت  عفونت آمیزشی و ایدز
  5. ارزیابی اختلال عملکرد جنسی
  6. تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان پستان
  7. تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان سرویکس
  8. درخواست پاپ اسمیر و سونوگرافی یا ماموگرافی با توجه به شرایط افراد باآموزش خود مراقبتی وارجاع به پزشک مرکز درصورت نیاز

شرح وظایف کارشناس سلامت میانسالان

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. تدوین برنامه عملیاتی میانسالان
  2. بررسی شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه میانسالان(مراقب سلامت و مامایی) و تجزیه و تحلیل آن ها
  3. تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه های سلامت میانسالان و ارائه آن به مسئولین ذیربط
  4. تدوین و چاپ مواد آموزشی لازم برای آموزش همگانی در زمینه سلامت میانسالان
  5. تلاش و پیگیری در جلب مشارکت و هماهنگی متقابل درون بخشی و برون بخشی لازم
  6. برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص برنامه میانسالان به گروه هدف
  7. هماهنگی درخصوص تهیه، چاپ و تکثیر و توزیع جزوات، کتابچه و پمفلت های آموزشی سلامت میانسالان
  8. همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. برنامه ریزی و پیگیری جهت هزینه کرد مطلوب اعتبارات برنامه میانسالان
  2. شرکت در جلسات و کمیته های فنی مربوطه به منظور برنامه ریزی و پیشبرد اهداف برنامه
  3. بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
  4. پایش و ارزشیابی برنامه میانسالان
  5. تلاش در خصوص گرفتن مجوز دوره ها با کد پودمان های آموزشی
  6. هماهنگی درخصوص برگزاری هفته ملی سلامت  زنان
  7. هماهنگی درخصوص برگزاری هفته ملی سلامت مردان
  8. هماهنگی مراقبت کارکنان شاغل در ادارات دولتی، خصوصی، کارخانجات و مدارس مروج سلامت

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. برنامه سلامت مانجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
  3. مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
  4. مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
  5. آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
  6. اجرای برنامه های آموزش همگانی جهت جلب مشارکت آنان
  7. طراحی و تهیه مفاد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
  8. انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها

 

برنامه سلامت سالمندان

  افزایش طول عمر انسان ها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از اثرات بهبود وضعیت سلامت هر کشور است که موجب افزایش امید به زندگی شده است. سالمندی علی رغم باور های غلط دوران کسالت و خمودگی نیست و همراهی مشکلات و بیماری ها با دوران سالمندی ناشی از عدم رعایت اصول شیوه زندگی صحیح و عدم مراقبت های لازم در طول زندگی است.

   برای حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان، برنامه آموزش شیوه زندگی سالم، برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند ، برنامه مراقبت شناسائی و خطرپذیری، سالمندان و برنامه عملیاتی نمودن سند سالمندان اجرا می شود.

برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند:

این برنامه با هدف شناسائی زودرس و درمان و پیشگیری از عوارض بیماریها در سالمندان طراحی و اجرا شده است. سالمندان می توانند با حضور در مراکز جامع سلامت و  تشکیل پرونده بهداشتی مراقبت های لازم را دریافت نمایند. از علل ناتوانی و مرگ در این دوران بیماری های غیرواگیری هستند که در صورت تشخیص زودرس و درمان می توان آن ها را کنترل نمود.

برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند سالمندان توسط غیرپزشک (مراقبین سلامت و بهورزان) و پزشک و کارشناسان تغذیه و روان اجرا می شود. در صورت نیاز سالمند به سطح تخصصی ارجاع می شود.

مراقبت های برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند شامل:

  1. پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت های ادغام یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی خون
  2. اختلالات تغذیه ای
  3. سقوط و عدم تعادل
  4. افسردگی
  5. تشخیص زودرس و غربالگری سرطان پستان
  6. تشخیص زودرس و غربالگری سرطان کولورکتال

 برنامه شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی

در این برنامه به سالمندان آموزش داده که با اطلاع از اصول شیوه زندگی سالم و خودمراقبتی سلامت خود را تامین نمایند. اغلب بیماری ها ریشه در شیوه زندگی افراد دارد با کنترل و آموزش شیوه زندگی این بیماری ها قابل پیشگیری و کنترل است. همچنین پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها جز از طریق توانمندسازی افراد برای تغییر رفتارشان محقق نخواهد شد. این برنامه به صورت برگزاری کلاس های آموزشی گروهی در مراکز جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت برگزار می گردد. آموزش خانواده های دارای سالمند در این برنامه مورد توجه قرار دارد. با توجه به اینکه تغییر در شیوه زندگی سالمندان نیازمند آموزش خانواده ی سالمند است.

برنامه شناسائی و خطرپذیری سالمندان

مراقبت شناسائی و خطرپذیری، سالمندان برای کلیه سالمندان به صورت خدمت حضوری و غیرحضوری انجام می شود. پیرو این مراقبت سالمندان به گروه های مختلف خطر (حداقل خطر، کم خطر، خطر متوسط و پرخطر و بسیار پرخطر) تقسیم می شوند. سالمندان بسیارپرخطر مورد ارزیابی تکمیلی قرار می گیرند و نیازهای افراد در حیطه های بهداشتی، درمانی، اجتماعی، معیشتی- اقتصادی و توانبخشی مشخص می شود. با همکاری سازمان ها، ادارات، خیرین و سازمان های مردم نهاد نیازهای سالمندان بسیارپرخطر نیازمند مرتفع می شود.

برنامه عملیاتی نمودن سند ملی سالمندان

  در برنامه سلامت سالمندان جهت عملیاتی کردن سند ملی سالمندان و اجرائی نمودن وظائف حوزه بهداشت به منظور حفظ، ارتقاء سلامت این گروه سنی تلاش می شود. این برنامه با همکاری دیگر دانشگاه های استان و ادارات و سازمان های همکار اجرا می شود.

شرح وظایف کارشناس سلامت سالمندان

وظایف اجرایی/عملیاتی

  1. تدوین برنامه عملیاتی بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و فعالیتهای برنامه
  2. بررسی شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه سالمندان و تجزیه و تحلیلآن ها
  3. هماهنگی و همکاریهای درون سازمانی و برون سازمانی به منظور ارتقاء سطح سلامت سالمندان
  4. تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه های سلامت سالمندان و ارائه آن به مسئولین ذیربط
  5. تلاش و پیگیری برای تامین و تدارک منابع مورد نیاز برنامه
  6. هماهنگی درخصوص برگزاری هفته سالمند
  7. تدوین برنامه عملیاتی در راستای اجرای سند ملی سالمندان  و مراقبت سالمندان پرخطر وبسیار پرخطر
  8. برگزاری کارگاه  های سلامت سالمندان

وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)

  1. پیگیری ، هماهنگی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با برنامه سلامت سالمندان و شیوه زندگی سالم
  2. هماهنگی شناسایی  و طبقه بندی سالمندان پرخطر و هماهنگی جهت  انجام مداخلات بهداشتی درمانی، مراقبتهای ویژه وتخصصی پزشکی حمایتی، معیشتی، خدمات عمومی و خدمات توانبخشی
  3. هماهنگی برگزاری کارگروه سلامت سالمندان در شهرستان ها با همکاری اداره بهزیستی و ادارات ذیربط آن شهرستان به صورت فصلی
  4. پایش برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت سالمندان در سطح استان
  5. اجرای دوره آموزشی مخصوص کارکنان محیطی 
  6. اجرای دوره آموزشی مخصوص پرسنل مراکز نگهداری سالمندان
  7. انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق
  8. همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
  9. هماهنگی و همکاری با سایر واحدهای درون بخشی ( واحد بیماریهای غیر واگیر و آموزش سلامت، واحد سلامت روان، تغذیه و...) وسازمانها و ادارات برون بخشی (بهزیستی ، کمیته امداد ، هلال احمر ، شهرداری و 000 ) درجهت پیشبرد اهداف سند ملی سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی
  10. همکاری در آموزش ضمن خدمت کارکنان رده های مختلف
  11. برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی مورد نیاز
  12. شرکت در جلسات و کمیته های فنی مربوطه به منظور برنامه ریزی و پیشبرد اهداف برنامه

وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت

  1. انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
  2. تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
  3. مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
  4. مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
  5. آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
  6. اجرای برنامه های آموزش همگانی جهت جلب مشارکت آنان
  7. طراحی و تهیه مفاد و ابزار  کمک آموزشی  از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...

انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها

آخرین ویرایش۲۲ آذر ۱۴۰۲