معرفی سلامت جمعیت و خانواده
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
عنوان شغلی |
پست الکترونیک |
شماره داخلی |
شماره مستقیم |
1 |
لیلا مسعودی |
مدیر واحد جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس |
masoudi.dr138497@gmail.com |
2443 |
33534711 |
3 |
راحله عالی جهان |
کارشناس سلامت مادران |
alijahanleila@gmail.com |
2265 |
33534762 |
4 |
اعظم کریمی |
کارشناس سلامت مادران |
aa.karimi.v@gmail.com |
2265 |
33534762 |
5 |
فریبا عالی پور |
کارشناس جوانی جمعیت و باروری سالم |
faribaaliypour@gmail.com |
2316 |
33534762 |
7 |
مهین مجد |
کارشناس نوزادان، شیر مادر و مرگ و میر کودکان |
majdmahin@gmail.com |
2265 |
33534762 |
8 |
سولماز رضایی |
کارشناس مسئول سلامت میانسالان و سالمندان |
s.rezaee@gmail.ac.ir |
2316 |
33534762 |
9 |
فاطمه یعقوبی |
کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس |
fatemehyaghoubi55@gmail.com |
2265 |
33534762 |
شرح وظایف مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تعیین خط مشی و سیاستهای کلی برنامه های جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
- بررسی و طبقه بندی نیازها و اولویت های منطقه ای و نظارت بر تدوین برنامه عملیاتی واحد جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس براساس مطالعات و بررسیهای بعمل آمده
- شناخت و دسته بندی مشکلات مرتبط با برنامه ها و چالش های اجرایی موجود
- ارزشیابی منظم خدمات و پوشش برنامههای بهداشتی جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
- تهیه پروتکلهای آموزشی برنامه های جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس براساس نیازهای منطقه ای استخراج شده از تحقیقات و بررسی های بعمل آمده
- شرکت در کمیته های فنی دانشگاه و سایر کمیته های مرتبط با واحد جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
- ابلاغ آئین نامه ها، بخش نامه ها و دستورالعمل های ارسالی از وزارت به کارشناسان برنامه
- ارزشیابی عملکرد کارکنان گروه
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی رده های مختلف کارکنان ارائه دهنده خدمات در سطح استان
- نظارت برنحوه اجرای برنامه های آموزشی گروه های هدف درجامعه در خصوص برنامه های مربوط وجلب مشارکت آنها
- نظارت بر طراحی، تهیه و تدوین مطالب و ابزار کمک آموزشی مانند پوستر , جزوه , پمفلت , فلوچارت , بیل بورد , تراکت , و ....
- نظارت برنحوه تامین وتوزیع نیروی انسانی واحد های ذیربط با مشارکت در بررسی و تجزیه وتحلیل منابع نیروی انسانی
- نظارت ومشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس بر اساس بررسی ها ومطالعات انجام شده
- نظارت بر فعالیتهای گروه های سلامت مادران، سلامت کودکان،سلامت سالمندان و میانسالان و....
- نظارت برجمع آوری اطلاعات و آمار، تهیه گزارش عملکرد و ارسال آنها به دفتر سلامت خانواده
- نظارت برتأمین و تجهیز مواد و وسایل مورد نیاز برنامه جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس سطح استان
- نظارت ومشارکت در تنظیم گزارش و بررسی های کارشناسی وارائه پسخوراند وراهکارهای لازم به واحد های تابعه
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- آموزش و بازآموزی رده های مختلف نیروی انسانی بهداشت استان براساس پروتکل های آموزشی منطقه ای و کشوری
- شرکت در کمیته های مربوط به برنامه های جوانی جمعیت،سلامت خانواده و مدارس
- تلاش در جهت افزایش سطح دانش فنی و علمی فردی
- تلاش در جهت تقویت انگیزه و خلاقیت کارکنان
- اجرای طرحهای تحقیقاتی منطقه ای و ملی ارائه شده از سوی دانشگاه و وزارت متبوع
- مشارکت با گروه پزشکی اجتماعی و دانشکده بهداشت و پیراپزشکی در امر آموزش دانشجویان
- آموزش و بازآموزی رده های مختلف نیروی انسانی بهداشت استان براساس پروتکل های آموزشی منطقه ای و کشوری
رئیس گروه برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم
وظایف اجرایی/عملیاتی
- بررسی و طبقه بندی نیازها و اولویت های منطقه ای
- شناخت و دسته بندی مسایل بهداشتی برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم منطقه و تنگناهای فنی و اجرایی برنامه
- تعیین خط مشی و سیاستهای برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم
- نظارت بر تدوین برنامه عملیاتی سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم
- ارزشیابی منظم خدمات و پوشش برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم
- تهیه پروتکل های آموزشی برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم براساس نیازهای منطقه ای استخراج شده از تحقیقات و بررسی های بعمل آمده
- تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه
- نظارت بر تشکیل کمیته ای جوانی جمعیت دانشگاه
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی رده های مختلف کارکنان ارائه دهنده خدمات در سطح استان
- نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به گروه های هدف در مقاطع مختلف
- نظارت برنحوه اجرای برنامه های آموزشی گروه های هدف درجامعه در خصوص برنامه های مربوط وجلب مشارکت آنها
- نظارت طراحی , تهیه و تدوین مطالب و ابزار کمک آموزشی مانند پوستر , جزوه , پمفلت , چارت , پیل بورد , تراکت , و ....
- نظارت و ارزشیابی عملکردکارکنان گروه
- نظارت برنحوه تامین وتوزیع نیروی انسانی واحد های ذیربط با مشارکت در بررسی و تجزیه وتحلیل منابع نیروی انسانی
- نظارت ومشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم بر اساس بررسی ها ومطالعات انجام شده
- نظارت بر فعالیتهای گروه های سلامت مادران، جمعیت و باروری
- نظارت برجمع آوری اطلاعات و آمار , تهیه گزارش عملکرد و ارسال آنها به مرکز سلامت خانواده
- نظارت برتأمین و تجهیز مواد و وسایل مورد نیاز برنامه برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم سطح استان
- نظارت بر تامین مکمل های دارویی برنامه مادران
- نظارت ومشارکت در تنظیم گزارش و بررسی های کارشناسی وارائه پسخوراند وراهکارهای لازم به واحد های تابعه
- اجرای برنامه نظام کشوری مراقبت مرگ مادری
- همکاری با مراکز واحدهای تابعه بهداشتی و درمانی استان و بیمارستانها، سایر ارگانها جهت اجرای برنامه مادران پرخطر
- همکاری و هماهنگی¬های درون بخشی و برون بخشی به منظور جلب مشارکت و پیشبرد اهداف برنامه
- همکاری با بیمارستانها و سایر ارگانها جهت اجرای برنامه مادران پرخطر و نجات جان مادر
- تهیه و تدوین مطالب ، دستورالعملها و پروتکلهای مرتبط با برنامه مادران، تسهیلات زایمانی
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- آموزش و بازآموزی رده های مختلف نیروی انسانی بهداشت استان براساس پروتکل های آموزشی منطقه ای و کشوری
- شرکت در کمیته های مربوط به برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم
- انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- طراحی و اجرای طرحهای تحقیقاتی در خصوص وضعیت برنامه سلامت مادران، جمعیت و باروری سالم در سطح استان جهت دستیابی به نتایج و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و تدوین و اجرای برنامه مداخله و اصلاح
- همکاری و برنامه ریزی جهت ادغام برنامه¬های ابلاغی از وزارت متبوع
- اجرای طرحهای تحقیقاتی منطقه ای و ملی ارائه شده از سوی دانشگاه و وزارت متبوع
- مشارکت با گروه پزشکی اجتماعی و دانشکده بهداشت و پیراپزشکی در امر آموزش دانشجویان
شرح وظایف کارشناس جمعیت و باروری سالم
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تهیه و تدوین برنامه عملیاتی جمعیت و باروری سالم بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی و فعالیتهای برنامه
- جمع آوری اطلاعات و آمار جمعیتی و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به معاونت بهداشتی – وزارت متبوع و شهرستانهای تابعه
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه فعالیتهای آموزشی (عملکرد آموزشی )و پیشرفت برنامه ها جهت ارائه به مسئولین مربوطه
- برگزاری کارگاههای آموزشی در خصوص مشاوره فرزندآوری جهت ارائه دهندگان خدمت هر شش ماه یکبار
- اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (پیگیری و اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان دبیر خانه قرارگاه)
- اجرای برنامه پیشگیری و تشخیص زودرس ناباروری
- تشکیل کمیته تخصصی بهداشت بصورت هفتگی درراستای مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
- انجام وظایف مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی بعنوان دبیرخانه قرارگاته تعالی سلامت و جوانی جمعیت (تمام امورات و هماهنگیهای لازم در خصوص تشکیل قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت)
- پیگیری پیش نویس مصوبات کمیته های قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت
- پیگیری پیش نویس مصوبات کمیته های قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت در شهرستانهای تابعه
- برگزاری جلسات توجیهی در خصوص مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
- ثبت مستندات مربوطه در سامانه عملیاتی وزارت (هوپ )
- ثبت مستندات مربوط به برنامه در پورتال وزارتی منجمله توزیع مواد کمک آموزشی بصورت فصلی – گزارش اعتبارات و.....
- بزرگداشت هفته ملی جمعیت
- انجام سایر امور و وظایف محوله از سوی مسئولین مربوطه
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به جامعه در مقاطع مختلف (پیش از بارداری- واجدین شرایط (زنان همسردار 54-10 ساله )
- همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
- نظارت بر فعالیتهای ماماهای شاغل در واحدهای بهداشتی و ایجاد زمینه های آموزشی باروری سالم :اعم از پیگیری – مشاوره فرزندآوری – غربالگری ناباروری و......
- پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان براساس چک لیست مربوطه و سامانه سیب
- جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت ارتقاء میزان باروری کلی
- آموزش و بازآموزی رده های مختلف بهداشتی استان براساس پروتکلهای آموزشی منطقه ای و کشوری
- آموزش عمومی درراستای حمایت از خانواده و ترویج فرزندآوری (رسانه – کمین – فضای مجازی – بیلبرد و....)
- نظارت مستمر بر اجرای دستورالعملها و برنامه های باروری سالم در راستای ارتقاء کمی و کیفی خدمات و مقایسه آنها با ضوابط و شاخصهای منطقه ای و کشوری
- نظارت بر ممنوعیت توزیع رایگان اقلام جلوگیری از بارداری و تشویق به استفاده از آنها در سطوح محیطی
- نظارت ،بررسی و تامین اعتبارات ارسالی از وزارت متبوع
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- انجام پژوهش و طرح تحقیقاتی جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- ( مشارکت در طراحی و اجرای طرحهای تحقیقاتی منطقه ای و ملی در خصوص وضعیت ارائه خدمات باروری سالم و جمعیت جهت دستیابی به راهکارهای مناسب و پیشنهاد آنها برای حل مشکلات)
- اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص برنامه های باروری سالم و جمعیت ، مطابق با سیاستهای کشوری
- طراحی و تهیه مفاد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پکیج آموزشی ،پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
- شناسایی نیازهای آموزشی و برگزاری کارگاههاو دوره های آموزشی برای پرسنل
- آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی در خصوص برنامه های مربوطه
شرح وظایف کارشناس مشاوره ازدواج
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تدوین برنامه عملیاتی درخصوص ارتقاء آموزشهای هنگام ازدواج
- جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به معاونت بهداشتی – وزارت متبوع و شهرستانهای تابعه (درصد آموزشهای هنگام ازدواج – میانگین سنی ازدواج دختران و پسران – میزان ازدواج و طلاق-گزارش درصد زوجین آموزش دیده ازدواج و.....)
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه فعالیتهای آموزشی (عملکرد آموزشی )و پیشرفت برنامه ها جهت ارائه به مسئولین مربوطه
- اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (پیگیری و اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان دبیر خانه قرارگاه- ماده 38 )
- برگزاری کمیته تخصصی ازدواج بصورت فصلی در معاونت
- جانمایی و معرفی مربیان ازدواج (برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی )
- عقد قرارداد با مربیان ارگانهای مربوطه (بهزیستی – دادگستری – دفتر نهاد )
- پیگیری تامین و پرداخت حق الزحمه مربیان بصورت فصلی
- برگزاری آزمون الکترونیکی از پرسنل براساس نیازسنجی آموزشی بعمل آمده
- پیگیری و بررسی مستندات مربوط به ثبت خدمات ازدواج در سامانه سیب
- ثبت مستندات مربوط به فعالیت و عملکرد مربیان ازدواج – وضعیت برگزاری کلاسهای آموزشی و جمعبندی پایش فصلی در سامانه پورتال وزارتی
- ارائه گزارش عملکرد مراکز مشاوره هنگام ازدواج در سامانه عملیاتی وزارتی بصورت فصلی (هوپ )
- هماهنگی و برنامه ریزی جهت پایش و نظارت از مراکز ازدواج (برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی ) توسط ناظرین هر ارگان
- تامین و توزیع مواد کمک آموزشی جهت ارائه به واجدین شرایط در سطوح محیطی
- انجام سایر امور و وظایف محوله از سوی مسئولین مربوطه
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر فعالیتهای مربیان شاغل در مراکز مشاوره هنگام ازدواج درزمینه بهداشت و سلامت باروری (پروتکل آموزشی )
- پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان براساس چک لیست مربوطه
- بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنهامنجمله : تامین مربی ،فضای فیزیکی ،استاندارد سازی(مراکز مشاوره هنگام ازدواج )و ......
- آموزش و بازآموزی مربیان مراکز مشاوره هنگام ازدواج براساس پروتکلهای آموزشی منطقه ای و کشوری توسط مربیان منتخب وزارتی
- آموزش آحاد جامعه در خصوص تحکیم بنیان خانواده و رضایتمندی از زندگی زناشویی از طریق رسانه های گروهی
- نظارت بر فعالیتهای مراکز مشاوره هنگام ازدواج درراستای قانون حمایت از خانواده
- نظارت ،بررسی و تامین اعتبارات ارسالی از وزارت متبوع
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- انجام پژوهش و طرح تحقیقاتی جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- ( مشارکت در طراحی و اجرای طرحهای تحقیقاتی در خصوص وضعیت ارائه خدمات باروری سالم در سطح استان جهت دستیابی به راهکارهای مناسب و پیشنهاد آنها برای حل مشکلات)
- تامین و توزیع مواد کمک آموزشی رایگان به زوجین در شرف ازدواج
- اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص آموزشهای هنگام ازدواج ، مطابق با سیاستهای کشوری
- طراحی و تهیه مفاد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
شرح وظایف کارشناس سلامت مادران
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تدوین برنامه عملیاتی مادران بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی و فعالیتهای برنامه
- جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به اداره کل و شهرستانهای تابعه
- اجرای نظام مراقبت مرگ مادر
- شناسایی به موقع مادران باردار بی بضاعت و اقدام به موقع جهت پوشش حمایتی ایشان
- شناسایی به موقع مادران مشکوک و مبتلا به بیماری های واگیر در زمان اپیدمی بیماری و مدیریت مادران مبتلا
- اسکان مادران نیازمند مراقبت ویژه و در فصول سرد سال
- اجرای نظام مراقبت عوارض شدید بارداری و زایمان
- اجرای برنامه آنکالی مادران باردار و پس از زایمان
- ثبت اطلاعات پرونده مادران با سابقه بستری در ICU در سامانه موربیدیته
- اجرای برنامه 4030 به عنوان مشاور
- انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت مادران در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت شهرستانها
- نظارت بر اجرای برنامه پیش از بارداری
- نظارت بر اجرای برنامه آنکالی مادران باردار در شهرستانهای تابعه
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه 4030
- نظارت بر اجرای برنامه غربالگری روان و اعتیاد
- نظارت بر اجرای برنامه PMTCT
- نظارت بر اجرای کلاسهای آمادگی برای زایمان در سطح استان
- نظارت بر انجام برنامه واکسیناسیون مادران باردار طی اپیدمی بیماریها
- نظارت بر اجرای برنامه مهاجرت مادران باردار و عشایر
- نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به مادران در مقاطع مختلف (پیش از بارداری- بارداری و پس از زایمان)
- همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
- نظارت بر فعالیت ماماهای واحد های تسهیلات زایمانی
- پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان
- جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
- بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
- مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
- مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
- آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
- اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص برنامه های مادران، جهت جلب مشارکت آنان
- طراحی و تهیه مفاد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
- آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی و تربیت ماما روستا در خصوص برنامه های مربوطه
شرح وظایف کارشناس نوزادان ومرگ ومیر کودکان
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تدوین برنامه عملیاتی کودکان ونوزادان بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی و فعالیتهای برنامه مشارکت در طراحی وتدوین اهداف و خط مشی برنامه نوزادان و کودکان
- جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه نتایج به اداره کل و شهرستانهای تابعه
- اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته کودک سالم
- ا جرای برنامه مراقبت های ادغام یافته مانا
- اجرای برنامه رتینو پاتی ،مراقبت هم آغوشی ، اپیک ،نوزادان نارس و تکامل کودکان
- انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق
- هماهنگی جهت چاپ و توزیع رسانه های آموزشی نوزادان و کودکان
- هماهنگی و پیگیری هزینه نمودن اعتبارات تخصیص یافته بر اساس شرح هزینه نوزادان و کودکان
- هماهنگی و برگزاری جلسات بین بخشی و پیگیری اجرای مصوبات
- تعیین اعضای هسته آموزشی مرگ ومیر کودکان 1-59 ماهه و صدور ابلاغ کتبی برای ایشان و هماهنگی جهت شرکت آنان در کارگاه ها و فعالیت های آموزشی مرگ و میر کودکان
- بایگانی منظم دستورالعملها، جزوات و پمفلت ها و ارسال اخرین دستورالعمل ها و بخشنامه ها و جزوات آموزشی مورد نیاز به شبکه های تابعه
- انجام فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط با برنامه های نوزادان و کودکان
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبتی نوزادان مراقبت های ادغام یافته سلامت کودکان در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت شهرستان ها
- نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به کودکان در مقاطع مختلف
- همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
- پایش و نظارت مستمر براجرای دستورالعمل ها کودکان در راستای ارتقای کمی وکیفی خدمات
- جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
- بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
- هماهنگ کننده تمام برنامه های مرتبط با نوزادان با معاونت درمان دانشگاه
- کنترل اطلاعات سامانه ایمان (تولد و مرگ ومیر نوزادان )وسامانه نظام مراقبت مرگ کودکان باسامانه سیب و اطلاعات ارسالی شهرستانها
- نظارت بر اجرای برنامه رتینو پاتی نوزادان
- کنترل اطلاعات سامانه نظام مراقبت مرگ کودکان 1- 59 ماهه
- هماهنگی کلیه برنامه های آموزشی وکارگاه و پیگیری کنندها با سامانه آمووزش مداوم
- هماهنگ کننده کمیته مرگ ومیر کودکان با معاونت ها به عنوان دبیر جلسه
- پایش و ارزشیابی برنامه نوزادان وکودکان در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- مشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی برنامه نوزادان وکودکان
- مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه
- آموزش وبازآموزی رده های مختلف بهداشتی استان بر اساس پروتکل های آموزشی
- اجرای برنامه های آموزش همگانی در خصوص برنامه های نوزادان و کودکان ، جهت جلب مشارکت آنان
- طراحی و تهیه مواد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
- آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی در خصوص برنامه های مربوطه
- مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
- آموزش جامعه در خصوص برنامه سلامت کودکان(کودک سالم، مانا،تکامل) از طریق رسانه های گروهی
- مشارکت درآموزش گرو ههای هدف با هماهنگی درون بخشی و برون بخشی با سایر ارگانهای زیربط جهت پیشبرد اهداف برنامه
- هماهنگی با واحد طرح و گشترش در جهت ثبت اطلاعات مرگ کودکان
شرح وظایف کارشناس شیرمادر
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تدوین برنامه اجرایی عملیاتی شیرمادر بر اساس رسالت، اهداف، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها
- استخراج فعالیتها از برنامه عملیاتی وزارتی بصورت ماهیانه، پیگیری آنها و تعیین درصد پیشرفت هر برنامه بصورت فصلی
- برنامه ریزی مدون و نظارت و پایش فعالیت ها در واحدهای محیطی طبق فرمهای پایش برنامه سلامت کودکان وارسال پسخوراند نظارت و پیگیری تاحصول نتیجه
- استخراج آمار از سامانه سیب و پیگیری استخراج و جمع آوری آمار از شبکه های تابعه و محاسبه شاخص های برنامه شیرمادر
- تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر
- بررسی شاخصهای برنامه و تعیین اقدامات مداخله ای در راستای بهبود شاخص
- نظارت بر استخراج شاخص ها و گزارش ها و تبت اطلاعات در پرونده الکترونیک
- تشکیل کمیته های ترویج تغذیه با شیرمادر و تدوین و اجرای مداخلات در راستای تحقق اهداف برنامه
- .برنامه ریزی آموزشی جهت آموزش گروه هدف(مدیران و مسئولین و کارشناسان برنامه سلامت نوزادان وکودکان وترویج تغذیه با شیرمادر شبکه های تابعه )
- هماهنگی و برنامه ریزی جهت گرامیداشت هفته ملی کودک و هفته جهانی تغذیه با شیرمادر وارسال گزارش اقدامات انجام شده به اداره سلامت کودکان
- هماهنگی جهت چاپ و توزیع رسانه های آموزشی
- هماهنگی و پیگیری هزینه نمودن اعتبارات تخصیص یافته بر اساس شرح هزینه
- هماهنگی و برگزاری جلسات بین بخشی و پیگیری اجرای مصوبات
- تعیین اعضای هسته آموزشی و صدور ابلاغ کتبی برای ایشان و هماهنگی جهت شرکت آنان در کارگاه ها و فعالیت های آموزشی
- بایگانی منظم دستورالعملها، جزوات و پمفلت ها و ارسال اخرین دستورالعمل ها و بخشنامه ها و جزوات آموزشی مورد نیاز به شبکه های تابعه
- انجام فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط با برنامه های ترویج تغذیه باشیرمادر
- همکاری در اجرای سایر امور محوله زیر نظر مسئول واحد جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه شیرمادرواجرای دستورالعمل های وزارتی
- نظارت بر بیمارستان های دوستدارکودک وارزیابی مجدد آنها برای حفظ لوح دوستدار کودک
- هماهنگ کننده تمام برنامه های مرتبط با شیرمادر با معاونت درمان دانشگاه
- هماهنگی کلیه برنامه های آموزشی وکارگاهها با سامانه آمووزش مداوم
- هماهنگ کننده کمیته های شیرمادر با معاونت ها به عنوان دبیر جلسه و پیگیری کننده مصوبات آنها
- نظارت برثبت مشاوره های شیردهی درپورتال مراکز مشاوره شیردهی ( کلیه شهرستان ها)
- همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
- پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان
- جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
- بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
- مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
- مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
- آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
- اجرای برنامه های آموزش همگانی جهت جلب مشارکت آنان
- طراحی و تهیه مفاد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
- آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی و تربیت ماما روستا در خصوص برنامه های مربوطه
شرح وظایف کارشناس مسئول نوزادان وکودکان
شرح وظایف اجرایی/عملیاتی
- نظارت برتدوین برنامه عملیاتی کودکان بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی و فعالیتهای برنامه
- مشارکت در طراحی وتدوین اهداف و خط مشی برنامه کودکان
- نظارت براجرای برنامه نظام مراقبت مرگ کودکان زیر 5 سال
- نظارت براجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته کودک سالم
- نظارت ومدیریت براجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته مانا
- نظارت براجرای برنامه تکامل کودکان
- نظارت بر اجرای برنامه شیرمادر
- نظارت براجرای برنامه نوزادان
- نظارت براجرای برنامه mcmc
- انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق
شرح وظایف سرپرستی/ آموزشی
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت کودکان در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت شهرستانها
- نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به کودکان در مقاطع مختلف
- همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
- پایش و نظارت مستمر براجرای دستورالعمل ها کودکان در راستای ارتقای کمی وکیفی خدمات
- جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
- بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
- مشارکت در تهیه پروتکل های آموزشی برنامه کودکان
- مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
- آموزش وبازآموزی رده های مختلف بهداشتی استان بر اساس پروتکل های آموزشی
- طراحی و تهیه مواد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
- آموزش جامعه در خصوص برنامه سلامت کودکان(کودک سالم، مانا،تکامل) از طریق رسانه های گروهی
12.مشارکت درآموزش گرو ههای هدف با هماهنگی درون بخشی و برون بخشی با سایر ارگانهای زیربط جهت پیشبرد اهداف برنامه
شرح وظایف کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
وظایف اجرایی / عملیاتی
- تدوین برنامه عملیاتی سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و طراحی استراتژی و فعالیتهای برنامه در راستای برنمه عملیاتی وزارتی
- جمع آوری اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل آنها
- اجرای ضوابط ودستورالعملهای ابلاغی از وزارت
- استخراج و تحلیل شاخص های جوانان، نوجوانان و مدارس
- طراحی مداخله جهت بهبود شاخص ها
- شناسایی و مراقبت نوجوانان غیر دانش آموز( کودکان کار، بازمانده از تحصیل)
- برنامه ریزی برای مدارس در شرایط اپیدمی و اقدام مطابق پروتکل های ابلاغی
- استخراج اطلاعات جمعیتی دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی
- اجرای برنامه مدارس مروج سلامت، پیشگیری از مصدومیت نوجوانان، افزایش تحرک فیزیکی و اجرای تمرینات کششی،سلامت بلوغ، غربالگری پدیکولوزیس، شناسایی و مراقبت نوجوانان غیر دانش آموز و کودکان کار، ازدواج سالم، پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز جوانان، حوادث ترافیکی، مراقبت گروههای هدف و ...
- تدوین چک لیست بر اساس برنامه های اجرایی
- تهیه گزارش عملکرد و تحلیل شاخص ها و ارائه به معاونت بهداشتی و شهرستان ها
- برگزاری جلسات تحلیل شاخص ها و توافق بر روی ارتقاء شاخص ها
- تهیه مستندات بر اساس فعالیت های سامانه برنامه عملیاتی و بارگذاری در HOP
- تعامل با کلیه واحدهای فنی در راستای اجرای برنامه های جوانان، نوجوانان ومدارس
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- نظارت بر نحوه اجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت نوجوانان و جوانان در سطح استان و هماهنگ نمودن فعالیت شهرستانها
- نظارت بر نحوه انتقال دانش و آگاهی های لازم به نوجوانان و جوانان
- ایجاد هماهنگی بین بخشی( ورزش و جوانان، معاونت فرهنگی دانشجویی، نهاد رهبری دانشگاه، آموزش و پرورش) و درون بخشی( آموزش سلامت، دهان و دندان، تغذیه، مبارزه با بیماری های واگیر و غیر واگیر، بهداشت محیط و ...) جهت بهبود عملکرد
- هماهنگی بین بخشی و تقسیم وظایف در خصوص ازدواج سالم، پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز جوانان، حوادث ترافیکی، تحرک فیزیکی و ...
- پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان با ارسال گزارش بازدید به واحدهای تابعه و پیگیری موارد
- جلب مشارکت و همکاری برون بخشی با سایر ادارات و سازمانها، جهت پیشبرد برنامه ها
- پایش و ارزشیابی برنامه در واحدهای ارائه دهنده خدمت در سطح استان
- شناخت وضع موجود سلامت جوانان، نوجوانان جهت تعیین نیازها واولویتها
- بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
- نظارت بر مدارس در شرایط اپیدمی
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت:
- انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
- مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوع
- آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
- طراحی و تهیه مفاد و ابزار کمک آموزشی از قبیل کتابچه ، بنر و....
- آموزش و باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی
- آموزش کارشناسان برنامه، دانشجویان پزشکی، مامایی، بهداشت، روسای شبکه و ....
برنامه سلامت میانسالان
گروه سنی 59-30 سال حدود نیمی از جمعیت را در بر می گیرد. ارائه خدمات سلامتی به این گروه سنی بدلیل کثرت جمعیت ، مولد بودن و ... اهمیت ویژه ای داشته و توجه به سلامت این گروه از بعد اقتصادی و تولیدی اهمیت ویژه ای دارد و نحوه ی سلامت این گروه سنی تاثیر گذار بر سلامت گروه سنی کودکان ، نوجوانان و سالمندان می باشد. لذا با اصلاح شیوه زندگی و برنامه ریزی مناسب در این گروه سنی، می توان نقش موثری در جهت بهبود سلامت جامعه گام برداشت .
رسالت برنامه میانسالان: ارتقا سطح سلامت میانسالان از طریق کنترل عوامل خطر و کاهش بار بیماریهای اولویت دار دوران بزرگسالی.
اهداف برنامه سلامت میانسالان:
هدف نهایی : کاهش مرگ زودهنگام، افزایش امید به زندگی و ارتقاء سطح سلامت میانسالان است که درچارچوب دستیابی به اهداف واسطه ای زیر دنبال می شود:
- کاهش موارد مرگ میانسالان در چارچوب تعهدات بین المللی و ملی برای کاهش مرگ زودهنگام کاهش بار بیماری ها و مشکلات شایع دوران میانسالی (بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های سرطانی، ، بیماری های عضلانی اسکلتی، بیماری های تغذیه ای، بیماری های ریوی ، حوادث، بیماری های ادراری تناسلی واختلالات روانی)
- کاهش عوامل خطر و کنترل عوامل خطر بیماری ها
- توانمند سازی میانسالان در راستای افزایش سواد سلامت و سازماندهی خودمراقبتی آنان
فهرست مراقبت های مراقب ماما و مراقب و بهورز (5 خدمت اصلی برنامه)
- تن سنجی و ارزیابی الگوی تغذیه
- ارزیابی فعالیت بدنی
- پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطر سنجی ومراقبت مراقبت ادغام یافته دیابت ،فشارخون بالا واختلالات چربی های خون
- غربالگری اولیه در گیری با مصرف دخانیات مواد الکل
- ارزیابی سلامت روان میانسالان
فهرست مراقبت های ماما
- بررسی تاریخچه باروری و یائسگی زنان میانسال
- ارزیابی علائم و عوارض یائسگی زنان ( زنان 45 تا 59 سال)
- خونریزی غیر طبیعی واژینال
- ارزیابی وضعیت عفونت آمیزشی و ایدز
- ارزیابی اختلال عملکرد جنسی
- تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان پستان
- تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان سرویکس
- درخواست پاپ اسمیر و سونوگرافی یا ماموگرافی با توجه به شرایط افراد باآموزش خود مراقبتی وارجاع به پزشک مرکز درصورت نیاز
شرح وظایف کارشناس سلامت میانسالان
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تدوین برنامه عملیاتی میانسالان
- بررسی شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه میانسالان(مراقب سلامت و مامایی) و تجزیه و تحلیل آن ها
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه های سلامت میانسالان و ارائه آن به مسئولین ذیربط
- تدوین و چاپ مواد آموزشی لازم برای آموزش همگانی در زمینه سلامت میانسالان
- تلاش و پیگیری در جلب مشارکت و هماهنگی متقابل درون بخشی و برون بخشی لازم
- برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص برنامه میانسالان به گروه هدف
- هماهنگی درخصوص تهیه، چاپ و تکثیر و توزیع جزوات، کتابچه و پمفلت های آموزشی سلامت میانسالان
- همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- برنامه ریزی و پیگیری جهت هزینه کرد مطلوب اعتبارات برنامه میانسالان
- شرکت در جلسات و کمیته های فنی مربوطه به منظور برنامه ریزی و پیشبرد اهداف برنامه
- بررسی و بر آورد نیاز واحد های ارائه خدمات جهت تدارک و تجهیز مناسب آنها
- پایش و ارزشیابی برنامه میانسالان
- تلاش در خصوص گرفتن مجوز دوره ها با کد پودمان های آموزشی
- هماهنگی درخصوص برگزاری هفته ملی سلامت زنان
- هماهنگی درخصوص برگزاری هفته ملی سلامت مردان
- هماهنگی مراقبت کارکنان شاغل در ادارات دولتی، خصوصی، کارخانجات و مدارس مروج سلامت
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- برنامه سلامت مانجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
- مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
- مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
- آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
- اجرای برنامه های آموزش همگانی جهت جلب مشارکت آنان
- طراحی و تهیه مفاد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
- انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
برنامه سلامت سالمندان
افزایش طول عمر انسان ها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از اثرات بهبود وضعیت سلامت هر کشور است که موجب افزایش امید به زندگی شده است. سالمندی علی رغم باور های غلط دوران کسالت و خمودگی نیست و همراهی مشکلات و بیماری ها با دوران سالمندی ناشی از عدم رعایت اصول شیوه زندگی صحیح و عدم مراقبت های لازم در طول زندگی است.
برای حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان، برنامه آموزش شیوه زندگی سالم، برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند ، برنامه مراقبت شناسائی و خطرپذیری، سالمندان و برنامه عملیاتی نمودن سند سالمندان اجرا می شود.
برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند:
این برنامه با هدف شناسائی زودرس و درمان و پیشگیری از عوارض بیماریها در سالمندان طراحی و اجرا شده است. سالمندان می توانند با حضور در مراکز جامع سلامت و تشکیل پرونده بهداشتی مراقبت های لازم را دریافت نمایند. از علل ناتوانی و مرگ در این دوران بیماری های غیرواگیری هستند که در صورت تشخیص زودرس و درمان می توان آن ها را کنترل نمود.
برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند سالمندان توسط غیرپزشک (مراقبین سلامت و بهورزان) و پزشک و کارشناسان تغذیه و روان اجرا می شود. در صورت نیاز سالمند به سطح تخصصی ارجاع می شود.
مراقبت های برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمند شامل:
- پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت های ادغام یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی خون
- اختلالات تغذیه ای
- سقوط و عدم تعادل
- افسردگی
- تشخیص زودرس و غربالگری سرطان پستان
- تشخیص زودرس و غربالگری سرطان کولورکتال
برنامه شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی
در این برنامه به سالمندان آموزش داده که با اطلاع از اصول شیوه زندگی سالم و خودمراقبتی سلامت خود را تامین نمایند. اغلب بیماری ها ریشه در شیوه زندگی افراد دارد با کنترل و آموزش شیوه زندگی این بیماری ها قابل پیشگیری و کنترل است. همچنین پیشگیری و کنترل این بیماریها جز از طریق توانمندسازی افراد برای تغییر رفتارشان محقق نخواهد شد. این برنامه به صورت برگزاری کلاس های آموزشی گروهی در مراکز جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت برگزار می گردد. آموزش خانواده های دارای سالمند در این برنامه مورد توجه قرار دارد. با توجه به اینکه تغییر در شیوه زندگی سالمندان نیازمند آموزش خانواده ی سالمند است.
برنامه شناسائی و خطرپذیری سالمندان
مراقبت شناسائی و خطرپذیری، سالمندان برای کلیه سالمندان به صورت خدمت حضوری و غیرحضوری انجام می شود. پیرو این مراقبت سالمندان به گروه های مختلف خطر (حداقل خطر، کم خطر، خطر متوسط و پرخطر و بسیار پرخطر) تقسیم می شوند. سالمندان بسیارپرخطر مورد ارزیابی تکمیلی قرار می گیرند و نیازهای افراد در حیطه های بهداشتی، درمانی، اجتماعی، معیشتی- اقتصادی و توانبخشی مشخص می شود. با همکاری سازمان ها، ادارات، خیرین و سازمان های مردم نهاد نیازهای سالمندان بسیارپرخطر نیازمند مرتفع می شود.
برنامه عملیاتی نمودن سند ملی سالمندان
در برنامه سلامت سالمندان جهت عملیاتی کردن سند ملی سالمندان و اجرائی نمودن وظائف حوزه بهداشت به منظور حفظ، ارتقاء سلامت این گروه سنی تلاش می شود. این برنامه با همکاری دیگر دانشگاه های استان و ادارات و سازمان های همکار اجرا می شود.
شرح وظایف کارشناس سلامت سالمندان
وظایف اجرایی/عملیاتی
- تدوین برنامه عملیاتی بر اساس تحلیل نیازها، طبقه بندی اولویتها و مشکلات برنامه و فعالیتهای برنامه
- بررسی شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه سالمندان و تجزیه و تحلیلآن ها
- هماهنگی و همکاریهای درون سازمانی و برون سازمانی به منظور ارتقاء سطح سلامت سالمندان
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه های سلامت سالمندان و ارائه آن به مسئولین ذیربط
- تلاش و پیگیری برای تامین و تدارک منابع مورد نیاز برنامه
- هماهنگی درخصوص برگزاری هفته سالمند
- تدوین برنامه عملیاتی در راستای اجرای سند ملی سالمندان و مراقبت سالمندان پرخطر وبسیار پرخطر
- برگزاری کارگاه های سلامت سالمندان
وظایف سرپرستی ( برنامه ریزی / سازماندهی / نظارت / هماهنگی /...)
- پیگیری ، هماهنگی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با برنامه سلامت سالمندان و شیوه زندگی سالم
- هماهنگی شناسایی و طبقه بندی سالمندان پرخطر و هماهنگی جهت انجام مداخلات بهداشتی درمانی، مراقبتهای ویژه وتخصصی پزشکی حمایتی، معیشتی، خدمات عمومی و خدمات توانبخشی
- هماهنگی برگزاری کارگروه سلامت سالمندان در شهرستان ها با همکاری اداره بهزیستی و ادارات ذیربط آن شهرستان به صورت فصلی
- پایش برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت سالمندان در سطح استان
- اجرای دوره آموزشی مخصوص کارکنان محیطی
- اجرای دوره آموزشی مخصوص پرسنل مراکز نگهداری سالمندان
- انجام امورات مربوطه طبق دستور مقام مافوق
- همکاری و مشارکت با دانشکده های پزشکی و پیرا پزشکی در خصوص آموزش دانشجویان
- هماهنگی و همکاری با سایر واحدهای درون بخشی ( واحد بیماریهای غیر واگیر و آموزش سلامت، واحد سلامت روان، تغذیه و...) وسازمانها و ادارات برون بخشی (بهزیستی ، کمیته امداد ، هلال احمر ، شهرداری و 000 ) درجهت پیشبرد اهداف سند ملی سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی
- همکاری در آموزش ضمن خدمت کارکنان رده های مختلف
- برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی مورد نیاز
- شرکت در جلسات و کمیته های فنی مربوطه به منظور برنامه ریزی و پیشبرد اهداف برنامه
وظایف مربوط به آموزش / پژوهش نوآوری/ بهبود کیفیت
- انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها
- تهیه پروتکل های آموزشی برنامه های مربوطه
- مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی بدست آمده از تجزیه و تحلیل مشکلات برنامه ها در منطقه
- مشارکت در نظارت و اجرای طرح های پژوهشی ارائه شده از سوی وزارت متبوعه
- آموزش و باز آموزی به ارائه دهندگان خدمت در رده های مختلف
- اجرای برنامه های آموزش همگانی جهت جلب مشارکت آنان
- طراحی و تهیه مفاد و ابزار کمک آموزشی از قبیل پوستر، چارت، پمفلت ، تراکت و ...
انجام مطالعات لازم جهت دستیابی به آخرین اطلاعات و مهارت های شغلی در زمینه های مربوطه و تلاش در گسترش آنها