معرفی مدیریت شبکه و ارتقای سلامت

تعداد بازدید:۷۰۰۷

ردیف

نام و نام خانوادگی

عنوان شغلی

شماره داخلی

شماره مستقیم

پست الکترونیک

1

سید حسین رئیس ساداتی

مدیر شبکه و ارتقای سلامت

2385

33534809

s.h.r.s1352@gmail.com

2

محمد مشهدی

رئیس گروه گسترش شبکه

2436

33534673

Mohammadmashhad48@gmail.com

3

فاطمه دارسرائی

کارشناس مسئول  نیروی انسانی معاونت بهداشت، مسئول نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ دانشگاه

2319

3354851

f.darsaraei@gmail.com

4

فرشید فرضی پور

کارشناس مسئول آموزش بهورزی

2439

33534804

f.farzipoor@yahoo.com

5

علی کریم زاده

کارشناس مسئول امور داروئی / منابع فیزیکی ( تجهیزات وساختمان)

2415

33534673

Ali.kz@iran.ir

6

اکرم صحرایی

کارشناس مسئول آموزش ضمن خدمت / کارشناس برنامه پزشکی خانواده ونظام ارجاع

2434

33534851

AKram,sahrai2@gmail.com

7

عباس ندیری

کارشناس مسئول برنامه سلامت خانواده ونظام ارجاع - تحول سلامت وPHC شهری

2383

33534673

nadiriabbas@gmail.com

             

ردبف

نام و نام خانوادگی

عنوان شغلی

شماره داخلی

شماره مستقیم

پست الکترونیک

8

سیده نگار مدرس صدرانی

کارشناس مسئول آزمایشگاه های بهداشتی استان

2281

33534812

Sn.modarres@gmail.com

9

حسین براری دلاور

کارشناس امور آزمایشگاههای بهداشتی استان

2439

33534804

Hoseinbarari45@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

" شرح وظایف ردیف1 "

عنوان  شغلی : مدیرشبکه و ارتقای سلامت

1

برنامه ریزی برای تغییرات و گسترش واحدهای ارائه دهنده خدمات متناسب با تغییرات جمعیتی،  جغرافیایی و تأمین دسترسی آسان جامعه به خدمات سلامت

2

برنامه ریزی به منظور  امکانات فنی و پوشش واحدهای بهداشتی با توجه به شرایط جغرافیایی و جمعیتی منطقه و پیشنهاد اصلاح طرحهای گسترش یا تبدیل واحدها و تعداد پرسنل لازم

3

بررسی و برآورد و پیگیری منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی واحدهای بهداشتی تحت پوشش

4

همکاری در برنامه ریزی برای کاهش تصدی گری در خدمات بهداشتی سطح اول

5

ایجاد هماهنگی بین واحد ها و گروه های مختلف زیرمجموعه مرکز بهداشت در خصوص ادغام برنامه های جدید در سیستم سلامت

6

همکاری با مراکز آموزش بهورزی برای انتخاب و ترتیب بهورزان بومی

7

نظارت وپی گیری در اجرای ضوابط طرح گسترش واحدهای بهداشتی ادغام خدمات و هماهنگی آنها

8

تهیه و اجرای پروژه های تحقیقات کاربردی در زمینه های مربوط به نظام بهداشتی تابعه

9

مشارکت در آموزش دانشجویان گروه پزشکی و پیراپزشکی اعزامی به واحدهای بهداشتی تابعه

10

نظارت برتامین و تعیین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای بهداشتی منطقه براساس نیاز واقعی و منطقی واحدهای تحت پوشش

11

گزارش تنگناها و نارسائیهای موجود و پیشنهاد راه حل مناسب

12

ابلاغ ضوابط، استانداردها و تکنولوژی خدمات بهداشتی

13

نظارت و هماهنگی در اجرای برنامه های آموزشی کارکنان (بدو خدمت ضمن خدمت)

14

شرکت فعال در دوره های آموزشی مرتبط با شغل و پیاده نمودن نتایج آن در انجام وظایف محوله .

15

 مشارکت درتحلیل آمارها و اطلاعات به منظور محاسبه نشانگر های بهداشتی و تعیین نیازها و اولویتها ،تهیه بازتاب اطلاعاتی برای واحدهای بهداشتی جهت برنامه ریزی

16

مستند سازی فرایندها و فعالیتها و فعالیتها،تدوین شاخص های عملکردی، تهیه گزارش دوره ای عملکرد جهت سیاست گذاری ،برنامه ریزی و ارائه به مقامات و مراجع ذیریط

17

نظارت برسیستم جمع آوری ، ذخیره وکنترل اطلاعات نرم افزاری واحدهای بهداشتی ودرمانی وبهره گیری از داده های آماری جمع آوری شده به منظور برنامه ریزی سالیانه

18

مشارکت در پایش وارزشیابی خدمات ارائه شده توسط واحدهای ارائه خدمات به منظور تعیین اثربخشی خدمات وانجام اصلاحات لازم درسیستم شبکه ها

19

همکاری در برنامه ریزی برای کاهش تصدی گری در خدمات بهداشتی درمانی سطح اول و افزایش توان نظارتی

20

برنامه ریزی و اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق تحت پوشش (روستایی، عشایری و شهری شهرستان)

21

مشارکت در انجام ارزیابی های اقتصادی مانند هزینه- کارایی/ اثربخشی برای اجرای برنامه های بهداشتی در سطح اول نظام شبکه با همکاری واحدهای تخصصی مربوط

22

برنامه ریزی به منظور تهیه و تدارک فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز جهت استقرار نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی در سطح اول

24

طراحی و برگزاری دوره های آموزشی در زمینه مدیریت شبکه با همکاری مراجع مربوطه

25

رهبری و هدایت برنامه پزشک خانواده در سطح منطقه تحت پوشش استان

26

نظارت بر کلیه قراردادهای فنی مرکز بهداشت از قبیل نحوه ارائه خدمت، قیمت تمام شده، شرایط پیمانکار و همچنین پیش بینی و پیشنهاد مراکز و واحدهای بهداشتی قابل واگذاری

27

نیاز سنجی،برآورد و مشارکت در توزیع نیروی انسانی مورد نیاز در واحدهای بهداشتی و درمانی سطح اول

28

مشارکت فعال با حوزه درمان برای اجرای کامل نظام ارجاع بیماران به سطوح بالاتر

29

تقویت و ایجاد بانک ایده و دانش کاربردی در زمینه انجام بهینه فرایندها و روش های کار از طریق اشتراک گذاری اطلاعات علمی و تجربیات کارشناسان تخصصی

30

جلب مشارکت خیّرین و مردم در تامین نیازهای بهداشتی از قبیل ساخت، تجهیز و تعمیر مراکز و پایگاه های سلامت

31

نظارت بر واحدهای بهداشتی سطوح میانی ومحیطی بر اساس نظام شبکه وایجاد هماهنگی لازم بین واحدها

32

اولویت بندی ونظارت بر پروژه های احداثی وهماهنگی در احداث بنا با دفتر فنی

33

انجام سایر امور مرتبط با شغل بر حسب نظر مقام مافوق و مطابق مقررات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

" شرح وظایف ردیف 2"

عنوان  شغلی : رئیس گروه گسترش شبکه

              1

هماهنگی جهت تامین ، توزیع و مدیریت منابع فیزیکی، تجهیزات و نیروی انسانی

2

توانمند سازی نیروهای تخصصی و فنی سیستم

3

اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستائی در روستاها و شهرهای زیر بیست هزار نفر

4

اجرای نظام تحول شهری در شهرهای بالای بیست هزار نفر در قالب سیستم ارجاع

5

مدیریت برنامه های آماری سیستم معاونت، نظام ثبت مرگ و سامانه سیب

6

مدیریت ساختار و تشکیلات سازمانی در سطح یک

7

بستر سازی نظام ارجاع الکترونیک و اجرای آن

8

پیگیری در اجرای ضوابط گسترش در واحدهای ارائه دهنده خدمت

9

نظارت بر واحدهای بهداشتی سطوح میانی ومحیطی بر اساس نظام شبکه وایجاد هماهنگی لازم بین واحدها

10

اولویت بندی ونظارت بر پروژه های احداثی وهماهنگی در احداث بنا با دفتر فنی

11

برآورد نیروی انسانی،ایجاد وتجهیز واحدهای بهداشتی

12

جذب واستقرار تیم سلامت ونظارت بر نحوه اجرای فعالیت ها

13

گزارش چالش های بهداشتی ، پیشنهاد وراه حل مناسب

14

پایش وارزشیابی خدمات واحدهای بهداشتی وتعیین فایده اثربخشی آن

15

تجزیه وتحلیل هزینه ودرآمد شهرستان ها

16

نظارت وآموزش تیم سلامت

17

پیگیری کمیته های استانی در رابطه با زیرساخت های حوزه بهداشت

            18

نظارت بر جذب وتوزیع نیروها بر حسب نیاز شهرستان ها

19

نظارت بر تجزیه وتحلیل آماری وگزارش شاخص های بهداشتی

20

نظارت بر اجرای نظام ارجاع الکترونیک برنامه ریزی جهت آموزش تغییرات جدید سامانه سیب در شهرستان ها وستاد استان

21

شناخت خصوصیات جغرافیایی،جمعیتی و توانائی های بالقوه منطقه و تهیه طرحهای جدید متناسب با شرایط اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی در راستای برنامه های توسعه کشور

22

بررسی و مطالعه و برآورد محل های گسترش با توجه به تغییرات سیاسی، جغرافیایی و جمعیتی ایجاد شده در منطقه

23

مشارکت و هماهنگی با سایر گروه های کارشناسی به منظور استفاده مناسب از فضا، تجهیزات و نیروی انسانی

24

نظارت بر نحوه توزیع اعتبارات شبکه های بهداشتی درمانی

25

برآورد نیروی انسانی فنی و اداری مورد نیاز شبکه ها

26

متناسب سازی حجم خدمات با تعداد نیروی انسانی مورد نیاز

27

اولویت بندی نیروهای مورد نیاز برای استخدام نیرو

28

هماهنگی جهت جذب مجوزهای استخدامی

29

بازنگری و پیشنهاد اصلاح تشکیلات

30

تامین و توزیع نیروهای مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان

31

بررسی و برآورد نیاز واحدها در زمینه بهبود استاندارد ساختمان، تجهیزات

32

هماهنگی درون بخشی و برون بخشی در زمینه رفع نیاز جامعه به واحدهای ارائه دهنده خدمات

33

طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی به منظور ارتقای کمیت و کیفیت ارائه خدمات در واحدهای بهداشتی درمانی

34

پایش و ارزشیابی خدمات ارائه شده توسط واحدهای بهداشتی درمانی و همچنین تهیه ابزار پایش )چک لیست های مورد نیاز( بمنظور تعیین اثر بخشی خدمات و انجام اصلاحات لازم در سیستم شبکه

35

بررسی و گزارش تنگناها،نارسائی ها و مشکلات موجود در سیستم شبکه و تالش در جهت رفع مشکلات

36

نظارت بر چگونگی ادغام خدمات بهداشتی و درمانی جدید در سیستم شبکه و همچنین ایجاد هماهنگی لازم بین واحدهای بهداشتی درمانی

37

مشارکت در انجام پروژه های تحقیقاتی کاربردی در زمینه های مربوط به نظام بهداشتی و درمانی در شهرستانهای تابعه

38

مشارکت در اجرای دوره های آموزشی عملی پزشکی اجتماعی و جامعه نگر در واحدهای بهداشتی درمانی

39

همکاری و هماهنگی برای اجرای برنامه های جاری بهداشتی و درمانی در سیستم شبکه

40

تعیین اولویت ها و نیازهای و نظارت در توزیع منابع مورد نیاز واحدهای بهداشتی و درمانی موجود

41

بررسی و به روز نمودن تشکیلات مرکز بهداشت و طرح گسترش شبکه

42

تهیه بانک اطلاعاتی پرسنلی

       43

رسیدگی به درخواستها و شکایات نیروها

       44

استمرار برنامه تحول شهری در حاشیه شهرها و سکونتهای غیر رسمی و شهرهای 20-50 هزار نفری و بالای 50 هزار نفر

       45

ارزیابی عملکرد پرسنل با استفاده از سامانه سیب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"شرح وظایف ردیف-3.1"

عنوان  شغلی : مسئول  امور نیروی انسانی

1

اطلاع از  میزان پراکندگی جغرافیایی واحدهای خدمات جامع سلامت در منطقه

2

بررسی وتطبیق شرایط جغرافیایی وجمعیتی منطقه باامکانات فنی وپوشش واحدهای  و پیشنهاداصلاح تشکیلات و طرحهای گسترش یاتبدیل واحدهاوتعدادپرسنل لازم

3

اعلام اولویت بندی استخدام نیروهای موردنیازبراساس نیازواقعی ومنطقی واحدهای تحت پوشش

4

بررسی وتطبیق نیروی انسانی منظور شده برای واحدهاوپیشنهاداصلاح تشکیلات آن درصورت لزوم

5

پیشنهادایجاد،احداث واستانداردسازی ویااجاره فضاهای فیزیکی موردنیازبه مسئولین ذیربط

6

هماهنگی جهت جذب مجوزهای استخدامی

7

تامین و توزیع نیروهای مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان

8

متناسب سازی حجم خدمات با تعداد نیروی انسانی مورد نیاز

9

اعلام نظر در خصوص انتقال و ماموریت نیروها

10

هماهنگی درون بخشی و برون بخشی در زمینه رفع نیاز جامعه به واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت

11

طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی به منظور ارتقای کمیت و کیفیت ارائه خدمات در واحدهای خدمات سلامت (در زمینه های مربوط به نظام بهداشتی در منطقه)

12

همکاری وهماهنگی لازم بامدیریاکارشناس آموزش بهورزی شهرستان جهت بهره گیری مطابق دفترچه طرح گسترش شبکه

13

همکاری بامراکزآموزش بهورزی برای انتخاب وتربیت بهورزان بومی

14

نظارت براجرای ضوابط طرح گسترش واحدهای بهداشتی،ادغام خدمات وهماهنگی آنها

15

مشارکت درآموزش دانشجویان گروه پزشکی وپیراپزشکی اعزامی به واحدهای بهداشتی تابعه

16

بررسی وتامین وتعیین نیروی انسانی موردنیازواحدهای بهداشتی منطقه براساس نیازواقعی ومنطقی واحدهای تحت پوشش

17

توزیع واعزام نیروهای مستعدخدمت طرحی،پیام آوربه منطقه ونظارت برنحوه خدمت آنها

18

گزارش تنگناهاونارسائیهای موجودوپیشنهادراه حل مناسب

19

اولویت بندی دراحداث واحدهای بهداشتی ودرمانی براساس نیازمنطقه ای بادرنظرگرفتن منابع موجود

20

نظارتبرفعالیتهای خانه های بهداشت ومراکزخدمات جامع سلامت وتهیه گزارش عملکردواحدوانعکاس به آنهاجهت رفع نقاط ضعف مربوطه به مقام مافوق واحدهای مربوطه

21

هماهنگی فعالیتهای واحدهای ستادی مراکزبهداشت شهرستانها

22

شرکت فعال دردوره های آموزشی مرتبط باشغل وپیاده نمودن نتایج آن درانجام وظایف محوله .

23

تحلیل آمارهاواطلاعات به منظورمحاسبه نشانگرهای بهداشتی وتعیین نیازهاواولویتها،تهیه بازتاب اطلاعاتی برای واحدهای بهداشتی جهت برنامه ریزی

24

نظارت برسیستم جمع آوری،ذخیره وکنترل اطلاعات نرم افزاری واحدهای بهداشتی ودرمانی وبهره گیری ازداده های آماری جمع آوری شده به منظوربرنامه ریزی سالیانه

25

پایش وارزشیابی خدمات ارائه شده توسطواحدهای ارائه خدمات به منظورتعیین اثربخشی خدمات وانجام اصلاحات لازم درسیستم شبکه ها

26

مشارکت و همکاری با حوزه درمان برای اجرای کامل نظام ارجاع بیماران به سطوح بالاتر

27

مستند سازی فرایندها و فعالیت ها ،تدوین شاخصهای عملکردی ،تهیه گزارش دوره ای عملکرد جهت سیاستگذاری برنامه ریز و ارائه به مقامات و مراجع ذیربط

28

مشارکت و هماهنگی با سایر گروه های کارشناسی به منظور استفاده مناسب از فضا، تجهیزات و نیروی انسانی

29

ارزیابی عملکرد پرسنل با استفاده از سامانه سیب

30

انجام سایرامورمرتبط باشغل برحسب نظرمقام مافوق ومطابق مقررات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"شرح وظایف ردیف  3.2  "

عنوان  شغلی :  کارشناس مسئول برنامۀ نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ

1

شرکت فعال در کارگاهها و جلسات آموزشی مرتبط

2

شناسائی کارشناسان خبره و آگاه  جهت اجرای برنامه  در شهرستانها و ثبت در سامانه

3

برگزاری دوره های آموزش و بازآموزی ویژۀ کارشناسان برنامه بصورت سالیانه

4

برگزاری دوره های آموزش و بازآموزی ویژۀ پزشکان در خصوص چگونگی ثبت گواهی فوت به صورت سالیانه با همکاری آموزش مداوم دانشگاه

5

کمک به برآورد تعداد دفترچه های گواهی فوت زیر و بالای هفت روز بصورت لااقل سه ساله و سفارش تجدید پاپ به میزان کافی

6

توزیع دفترچه ها به مراکز بهداشت شهرستانها جهت توزیع اصولی بر اساس مرگ و میر در بیمارستانها

7

پاسخگویی به موقع به مکاتبات مرتبط

8

تعامل با ادارات ثبت احوال و پزشکی قانونی

9

تهیۀ سیمای مرگ استانی

10

نظارت مداوم بر صحت کمی و کیفی داده های مرگ ومیر در سامنه

11

بر گزاری کمیته عملیاتی و کمیتۀ دانشگاهی برابر ضوابط

12

استخراج و ارئۀ آمار به واحدهای تابعۀ دانشگاه در صورت لزوم

13

شرکت در کمیته های فنی مرتبط به بررسی کمّی و کیفی داده های مرگ ومیر زیر پنجسال

14

شرکت در کمیته های فنی مرتبط با خودکشی و سلامت روان 

15

شرکت در کمیته های مرتبط با مرگ و میر سطح استان

16

مشارکت در امور پژوهشی مرتبط

17

مشارکت در آموزش دانشجویان در خصوص چگونگی تکمیل گواهی فوت و آشنائی با مبانی ثبت گواهی فوت

18

نظارت بر صحت دقت موارد ثبت شده

19

رصد داده ها از نظر کیفی و کمّی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"شرح وظایف  ردیف 4"

عنوان  شغلی : کارشناس مسئول  امور بهورزی

1

تهیه برنامه عملیاتی  برای امور بهورزی

2

انجام امورکلیه امور مربوط به جذب و پذیرش بهورز

3

انجام فرآیندهای انتخاب بهورز و مربی نمونه و اقدام در خصوص گرامی داشت روز بهورز

4

تشکیل شورای بهورزی استان و بررسی مشکلات بهورزان و تلاش در جهت رفع آنها

5

مشارکت در بازنگری و اصلاح متون آموزشی فراگیران بهورزی

6

پی گیری و پایش مداوم عملکرد مراکز آموزش بهورزی طبق آیین نامه کشوری

7

پایش و نظارت مداوم عملکرد مربیان مراکز آموزش بهورزی و کارشناسان امور بهورزی شهرستانها

8

برگزاری جلسات آموزشی ویژه مربیان مربیان بهورزی در خصوص مهارت تدریس و آموزش

9

نظارت بر اموزش و تربیت فراگیران بهورزی و نظارت بر دوره کار اموزی و آزمون پایه و فینال آنها

10

همکاری در تامین و تکمیل نیازهای پرسنلی و تجهیزاتی مراکز آموزش بهورزی

11

برگزاری آزمونهای علمی مخصوص بهورزان و مراقبان سلامت به منظور انجام نیاز سنجی آموزشی

12

پی گیری و هماهنگی برگزاری جلسات آموزشی بهورزان و مراقبان سلامت

13

همکاری در استقرار برنامه های بهداشتی جدید نظام شبکه

14

نظارت و ارزشیابی کمی و کیفی خانه های بهداشت دانش آموزی از نظر آموزش های عملی

15

مشارکت در پیشنهاد انتخاب مدیران و مربیان مراکز آموزش بهورزی

16

برنامه ریزی آموزشی و باز آموزی برنامه های سلامت و مربیان مراکز آموزش بهورزی

17

نظارت بر عملکرد مربیان مراکز آموزش بهورزی و بهورزان خانه های بهداشت

18

هماهنگی مربوط به تامین نیروهای مورد نیاز خانه ای بهداشت (بهورزان)

19

پایش و نظارت مراکز خدمات جامع سلامت ، پایگاه سلامت

20

برنامه ریزی برای آموزش و باز آموزی بهورزان و مراقبان سلامت خانه های بهدشت

21

برنامه ریزی و آموزش مربیان مراکز اموزش بهورزی

22

پی گیری تهیه مقاله علمی و بهداشتی جهت درج در فصلنامه بهورزی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"فرم شرح وظایف ردیف 5.1"

عنوان  شغلی :  کارشناس مسئول بهبود استاندارد فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی

1

تدوین برنامه عملیاتی

2

تشکیل شناسنامه تجهیزات براساس فهرست های استاندارد

3

برآورد نیازتجهیزات مورد نیازواحدهای بهداشتی و درمانی

4

برآورد اعتبار تجهیزات مورد نیاز واحدهای بهداشتی و درمانی

5

توزیع تجهیزات اداری وپزشکی مورد نیاز واحدهای تابعه بر اساس الویت درخواست های واصله و نیازهای تایید شده

6

بهبود استاندارد تجهیزات واحدهای بهداشتی

7

پیشنهاد احداث ، تعمیر و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی ، پایگاه ها و خانه های بهداشت

8

اعلام نظر در خصوص زمینهای کاربری بهداشتی ودرمانی

9

توسعه و بهبود استاندارد منابع واحدهای بهداشتی درمانی

10

نظارت برتکمیل پروژه های عمرانی

11

مکان یابی واحدهای بهداشتی و درمانی

12

تامین اعتبار واحدهای بهداشتی و درمانی

13

انجام بازدید مشترک با بیمه سلامت به منظورکیفیت بخشی به خدمات و بهبود وضعیت تجهیزات و فضای فیزیکی

14

انجام بازدید های دوره ای از سطوح محیطی به منظور کیفیت بخشی به خدمات و بهبود وضعیت تجهیزات و فضای فیزیکی

15

انجام سایر امور مرتبط با شغل بر حسب نظر مقام مافوق و مطابق مقررات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

" فرم شرح وظایف5.2"

عنوان  شغلی : کارشناس مسئول  امور دارویی

1

تدوین برنامه های سالانه عملیاتی برای امور داروئی

2

پیش بینی و تدوین برنامه های آموزش و تهیه متون آموزشی مورد نیاز با توجه به پروتکل های کشوری و ستادی

3

انجام یا مشارکت در طرح های تحقیقاتی و پژوهش های کاربردی برای افزایش کارائی سیستم

4

مشارکت در خصوص بررسی،مطالعه،تحقیق در نسخ داروئی و تجویز منطقی دارو و الگوهای صحیح تجویز و مصرف دارو

5

اجرای برنامه های آموزشی تدوین شده طبق برنامه.

6

تأمین درون داده های لازم برای فرایندهای تحت سرپرستی.

7

پایش مدون و مستمر واحدهای تحت پوشش (ستاد، مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشتی)

8

نظارت در تنظیم بودجه و مصرف اعتبارات پیش بینی شده

9

انجام روش های کاربردی برای اصلاح نظام داروئی و مصرف بهینه دارو در نظام شبکه بر اساس اهداف وزارتخانه

10

برنامه ریزی، پیگیری و نظارت مستمر انبارهای داروئی برای ارتقاء کمی و کیفی و نگهداری اصولی داروها.

11

استاندارد سازی انبارهای داروئی

12

هماهنگی با مرکز بهداشت استان،شرکت های داروئی،کارخانه های تولید دارو به منظور پیشبرد اهداف تعیین شده.

13

برآورد نیروی انسانی مورد نیاز در امور دارویی

14

مشارکت در انجام پژوهش های کاربردی در نظام شبکه با مراکز آموزشی-اداری وزارت متبوع و سایر گروههای کارشناسی

15

برنامه ریزی در استفاده از توانمندهای بخش خصوصی در اداره داروخانه های مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش.

16

شرکت در دوره‌ها و کارگاههای آموزشی، سمینارها و ... مرتبط جهت بالا بردن سطح علمی کاربردی

17

مشارکت در کمیته های تخصصی مختلف مرکز بهداشت و ارائه راهکارهای مناسب.

18

مکانیزه نمودن امور داروئی جهت دستیابی به اطلاعات دقیق و بروز واحدهای تابعه.

19

مکانیزه نمودن اطلاعات و نسخ مراکز خدمات جامع سلامت واگذار شده به بخش خصوصی.

20

شرکت فعال در دوره های آموزشی مرتبط با شغل و پیاده نمودن نتایج آن در انجام وظایف محوله.

21

انجام یا مشارکت در تحقیقات کاربردی در عرصه نظام سلامت در رشته شغلی مربوطه که به تأیید مراجع ذیربط رسیده باشد.

22

انجام سایر امور مرتبط با شغل بر حسب نظر مقام مافوق  و مطابق مقررات

23

جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات دارویی به دست آمده از مراکز و ارائه بع مراجع بالاتر

24

برآورد میزان نیاز دارویی با هماهنگی درون بخشی در قالب اعتبارات برنامه مربوطه  و پیگیری کمبودهای داروئی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"شرح وظایف ردیف 6"

عنوان  شغلی : کارشناس پزشک خانواده و مسئول آموزش ضمن خدمت کارکنان

1

نظارت بر اجرای ضوابط طرح توسعه شبکه های سلامت و ادغام خدمات و هماهنگی واحد های مختلف

2

مشارکت و هماهنگی با سایر گروههای کارشناسی مرکز بهداشت استان

3

نظارت بر ارائه خدمات تعریف شده به منظور ارتقاء کیفیت و کمیت ارائه خدمات در واحد ها در زمینه های مربوط به نظام بهداشتی در سامانه سیب

4

هماهنگی ومشارکت در آموزش دانشجویان گروه پزشکی و پیراپزشکی

5

مدیریت و هماهنگی چاپ دفاتر ارائه خدمات و ... واحدهای محیطی با استعلام از شهرستانها

6

جمع آوری سوالات و شکایات واصله در تلفن پیامگیر واحد و سامانه 190 وپیگیری وهماهنگی و ارائه پاسخ از طریق شرستانها

7

جمعبندی و تحلیل شاخصهای امار مراجعین برنامه پزشک خانواده به صورت ماهانه و ارسال به اداره کل بیمه سلامت استان

8

جمع آوری برنامه های دهگردشی تیم سلامت از شهرستانها و نظارت بر اجرای آن  و تحلیل داده ها

9

گزارش تنگناها و نارسایی های موجود و پبشنهاد راه حل مناسب

10

جمعبندی و تهیه و تدوین گزارش  بازدید های انجام یافته به مقام مافوق و ارائه پسخوراند برای سطوح پایین تر

11

بررسی و تحلیل گزارش های واصله، تهیه بازتاب و اعلام نتایج به مقام مافوق

12

هماهنگی جلسات داخلی واحد و تنظیم صورتجلسات و پیگیری مصوبات جلسه

13

هماهنگی و تنظیم نیاز سنجی آموزشی واحدهای ستادی و شهرستانی و اجرای دوره های آموزشی مصوب شده در راستای توانمند سازی پرسنل ستادی و شهرستانی و نظارت بر نحوه اجرای دوره های آموزشی و تحلیل اثر بخشی دوره ها

14

تهیه  و بررسی شناسنامه آموزشی پرسنل حوزه معاونت بهداشتی

15

پیش بینی و پیشنهاد نیازهای پرسنلی، پایش عملیات اجرایی مربوط به گسترش شبکه،

16

تعیین خط مشی و اولویت های منطقه در خصوص واحد های ارائه دهنده خدمات

17

برنامه ریزی  وشرکت در بازدید های دوره ای و روتین و نظارت بر واحدهای تابعه

18

شرکت فعال در دوره های کارآموزی، مهارتی و آموزشی در جهت ارتقاء معلومات و توانمندیهای شغلی و بکارگیری نتایج آن در انجام وظایف محوله

19

اموزش کارشناسان با برگزاری جلسات و کارگاههای  استانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"شرح وظایف ردیف 7"

عنوان  شغلی : کارشناس مسئول برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و PHC شهری

1

تدوین برنامه عملیاتی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و PHC شهری

2

شناخت خصوصیات جغرافیایی و جمعیتی شهری مجری برنامه سطح استان

3

مدیریت و اجرای برنامه سلامت خانواده شهری و نظام ارجاع

4

هماهنگی تشکیل ستاد هماهنگی استان در برنامه سلامت خانواده شهری و نظام ارجاع

5

هماهنگی تشکیل ستاد اجرایی استان در برنامه سلامت خانواده شهری و نظام ارجاع

6

هماهنگی و پیگیری تشکیل کمیته استانیآموزش، ارتباطات و مشارکت های اجتماعی در برنامه

7

هماهنگی و پیگیری تشکیل کمیته آمار و فن آوری اطلاعات ستاد اجرایی استان در برنامه

8

هماهنگی و پیگیری تشکیل کمیته تامین و توزیع منابع ستاد اجرایی استان در برنامه

9

هماهنگی و پیگیری تشکیل کمیته آموزش و مدیریت نیروی انسانی ستاد اجرایی استان در برنامه

10

هماهنگی و پیگیری تشکیل کمیته پایش و نظارت ستاد اجرایی استان در برنامه

11

هماهنگی و پیگیری تشکیل کمیته نظام ارجاع ستاد اجرایی استان در برنامه

12

هماهنگی و پیگیری تشکیل کمیته نظارت و توسعه خدمات دارویی ستاد اجرایی استان در برنامه

13

پیشنهاد ایجاد و راه اندازی واحدهای بهداشتی و درمانیجدید با برنامه ریزی سالیانه و میان مدت در استان

14

بررسی و پیش بینی منابع مورد نیاز واحدها (برآورد نیروی انسانی، تجهیزات لازم) 

15

مطالعه وهمکاری دربازنگری طرحهای توسعه سلامت با توجه به تغییرات جغرافیایی، جمعیتی و تقسیمات کشوری ایجاد شده در استان

16

نظارتبر روند اجرای برنامه در سطح شهرستان های استان با تعیین اثر بخشی آن ها

17

همکاری و مشارکت در آموزش دانشجویان گروه پزشکی و پیراپزشکیمعرفی شده به استان

18

تدوین و گزارش چالش ها، تنگناهاو نارسائی های موجود در برنامه و پیشنهاد راه حل مناسب

19

انجام بازدیدهای مشترک با بیمه سلامت و سایر ارگان های مرتبط، به منظور ارتقای کیفیت و کمیتبرنامه

20

اعلام نظر در خصوص انتقال و ماموریت نیروهای مرتبط با برنامه سلامت شهری

21

انجام سایر امور مرتبط با شغل بر حسب نظر مقام مافوق و مطابق مقررات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"شرح وظایف ردیف 8"

عنوان  شغلی : کارشناس مسئول آزمایشگاه های بهداشتی استان

1

  1. ارتقاء کیفیت عملکرد آزمایشگاههای بهداشتی به منظور سهولت دسترسی آحاد جامعه به خدمات آزمایشگاهی معتبر و به هنگام در آزمایشگاههای تحت پوشش

2

  1. حصول اطمینان از استقرار استانداردهای ابلاغی و اجرای برنامه تضمین کیفیت در آزمایشگاههای تحت پوشش

3

تامین زیر ساخت های لازم به منظور کسب توانمندی تشخیص آزمایشگاهی جهت پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت در فوریت ها، حوادث و بلایا ، اپیدمی هاو بیماریهای بومی و منطقه ای بر اساس اولویت های شهرستان (هماهنگ با بیماری ها و کارشناس مسوول آزمایشگاه )

4

حصول اطمینان از اجرای برنامه ایمنی و امنیت زیستی در آزمایشگاههای تحت پوشش

5

مدیریت اطلاعات و داده های آزمایشگاهی و به کارگیری آن در راستای سیاست گذاری و تصمیم سازی در حوزه آزمایشگاهی در سطح شهرستان

6

مدیریت منابع موجود اعم از فضا، تجهیزات، نیروی انسانی وغیره در راستای جلوگیری از انجام فعالیت های موازی و اتلاف سرمایه های ملی

7

حصول اطمینان از اجرای برنامه ایمنی و امنیت زیستی در آزمایشگاههای تحت پوشش

8

مدیریت اطلاعات و داده های آزمایشگاهی و به کارگیری آن در راستای سیاست گذاری و تصمیم سازی در حوزه آزمایشگاهی در سطح شهرستان

9

تکمیل وروزآمدکردن اطلاعات شبکه آزمایشگاههای بهداشتی شهرستان

10

تدوین شاخصهای آماری در نظام مراقبت آزمایشگاهی

11

تحلیل و آنالیز آمار عملکرد آزمایشگاههای تابعه و استفاده از آمار در مدیریت آزمایشگاهها

12

نظارت بر صحت جمع آوری آمار در آزمایشگاههای مراکز بهداشتی درمانی تابعه

13

جمع آوری و ارسال آمار و اطلاعات مورد درخواست استان و گروههای کارشناسی حوزه معاونت بهداشتی

14

مدیریت منابع موجود اعم از فضا، تجهیزات، نیروی انسانی وغیره در راستای جلوگیری از انجام فعالیت های موازی و اتلاف سرمایه های ملی

15

.برنامه ریزی جهت ارتقاء دانش و مهارت کارکنان و حصول اطمینان از صلاحیت فنی کارکنان شاغل درآزمایشگاهها و برنامه ریزی جهت اموزش بدو خدمت

16

نیازسنجی  و برنامه ریزی آموزشی

17

اقدام جهت جذب اعتبارات لازم برای تجهیز ، بهبود مستمر و تکمیل نواقص تجهیزاتی آزمایشگاههای مراکز بهداشتی درمانی از محل اعتبارات معاونت بهداشتی

18

پی گیری اجرا و اثربخش بودن برنامه های آموزشی

19

حصول اطمینان از ابلاغ و اجرای بهینه آئین نامه ها، ضوابط ، بخشنامه ها و دستورالعمل ها ابلاغی به آزمایشگاههای تحت پوشش

20

نظارت و حصول اطمینان از اجرای بهینه برنامه نظام مراقبت از وسایل تشخیص آزمایشگاهی

21

آگاهی از آیین نامه ودستورالعملهای ابلاغ شده آزمایشگاه مرجع سلامت و اداره کل تجهیزات پزشکی در خصوص وسایل تشخیص آزمایشگاهی و اجرایآن

22

اجرای فرآیند رسیدگی به شکایات دریافت شده ازآزمایشگاههای تحت پوشش در خصوص وسایل تشخیص آزمایشگاهی و ارسال گزارش در این خصوص به آزمایشگاه مرجع سلامت همراه با کلیه مستندات مربوطه

23

تهیه فهرست شرکتهای توزیع کننده وسایل تشخیص آزمایشگاهی در سطح استان و تکمیل اطلاعات شناسنامه ای آنها

24

برنامه ریزی به منظور استفاده از کلیه ظرفیت های موجود آزمایشگاهی اعم از بخش دولتی وخصوصی به منظور پاسخگویی مناسب و به هنگام در راستای اولویت های تعیین شده

25

ایجاد نظام ارجاع نمونه در شبکه درون دانشگاهی با  واطمینان از کیفیت نمونه های ارجاعی با بهره گیری از روش استاندارد نقل وانتقال امن وایمن نمونه

26

 هماهنگی و برنامه ریزی جهت ارسال نمونه های آزمایشگاهی اخذ شده در قالب برنامه های مختلف به آزمایشگاههای همکار و و یا آزمایشگاههای حوزه تحت پوشش معاونت درمان و عقد قرارداد با آنها                                    

27

اطمینان از اجرای صحیح برنامه کنترل کیفیت داخلی درآزمایشگاههای تحت پوشش

28

برنامه ریزی جهت تامین مواد، معرفها و ابزارلازم برای اجرای برنامه کنترل کیفیت داخلی

29

نظارت بر اجرای صحیح وتفسیر نتایج برنامه در جهت رفع خطاهای آزمایشگاه

30

اطمینان از به کارگیری تجهیزات و فرآورده های آزمایشگاهی با کیفیت از تامین کنندگان معتبر

31

کسب اطلاعات به روز درمورد تجهیزات و فرآورده های آزمایشگاهی مورد تایید و تامین کنندگان مجاز واطلاع رسانی در این خصوص به آزمایشگاههای تحت پوشش

32

اطمینان از اجرای برنامه کنترل و نگهداری تجهیزات درآزمایشگاههای تحت پوشش

33

تعیین و معرفی مراکز معتبربرای کنترل ، نگهداری و کالیبراسیون ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی

34

فراهم آوردن امکانات و ابزار لازم جهت کنترل ونگهداری تجهیزات

35

اطمینان از اجرا واثربخشی برنامه ارزیابی خارجی کیفیت جهت آزمایشگاههای تحت پوشش و حمایت از آزمایشگاههای بهداشتی در راستای اجرای بهینه برنامه

36

الزام شرکت کلیه آزمایشگاههای تحت پوشش دربرنامه ارزیابی خارجی کیفیت مطابق با پروتکل ابلاغ شده آزمایشگاه مرجع تفسیرصحیح نتایج و استفاده از آن در برطرف نمودن خطاهای آزمایشگاهی

37

اطمینان از پوشش برنامه ارزیابی خارجی کیفیت برای نمونه های مربوط به بیماری های بومیمنطقه تحت پوشش

38

نظارت بر فرآیند تهیه ، توزیع ، مصرف و انبارش مواد و فرآورده های تشخیصی در آزمایشگاههایتحت پوشش

39

رسیدگی به شکایات واصله از آزمایشگاههای تحت پوشش

40

 همکاری با اداره امور آزمایشگاههای درمان جهت اطمینان از کیفیت عملکرد آزمایشگاههای درمانی در زمینه تشخیص آزمایشگاهی وگزارش دهی بیماری های تحت مراقبت واگیر و غیر واگیر

41

 همکاری و ارائه مشاوره لازم در خصوص منابع فیزیکی (ساختمان آزمایشگاه های جدید التاسیس)، نیروی انسانی و تجهیزات

42

 برنامه ریزی جهت نهادینه نمودن منشور حقوق بیمار در آزمایشگاههای تحت پوشش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 "شرح وظایف ردیف9"

عنوان  عنوان  شغلی : کارشناس امور آزمایشگاههای بهداشتی استان

1

  1. مشاوره و پشتیبانی علمی شبکه آزمایشگاههای بهداشتی دانشگاه / دانشکده

2

  1. مشارکت علمی درتدوین دستورالعملهای فنی _ تخصصی درسطح دانشگاه / دانشکده ودرصورت لزوم آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت متبوع

3

  1. راه اندازی روشهای معتبرونوین آزمایشگاهی موردنیاز

4

  1. انجام ارزیابیهای آزمایشگاهی لازم جهت روندتامین،کنترل کیفیت وعملکردکیت، ‌معرفهاوتجهیزات (وسایل تشخیص آزمایشگاهی) وبه    خصوص درفرآیندرسیدگی به شکایات،تخلفات وپاسخ به استعلامها

5

  1. همکاری دراجرای برنامه ها ی آموزشی تئوری وعملی برای کارکنان آزمایشگاه مرجع دانشگاه /دانشکده وکارکنان آزمایشگاههای تحت پوشش براساس نیازسنجی آموزشی انجا مشده وبرنامه ها ی آموزشی تنظیم شده درادارات آزمایشگاه مرجع سلامت

6

  1. انجام آزمایشات ارزیابی فنی بطوردوره ای وسالیانه دربرنامه مراقبت ازکیت وتجهیزات آزمایشگاهی

7

  1. اجرای دستورالعملهای کنترل کیفیت،نگهداشت وکالیبراسیون وسایل تشخیصی آزمایشگاهی درآزمایشگاه مرجع

8

  1. مدیریت فرآیندجمع آوری وذخیره کلکسیون میکروبی وسوشهای استانداردجهت استفاده دربرنامه های مختلف کنترل کیفیت وغیره

9

  1. اجرای الزامات مرتبط به نظام ارجاع ومدیریت نمونه (به خصوص انتقال امن وایمن نمونه ها)

10

شناسایی ومدیریت مواردعدم انطباق وبرنامه ریزی جهت انجام اقدامات اصلاحی

11

شناسایی واجرای بهینه کلیه فرآیندهاوفعالیتهایی که درآزمایشگاه انجام میشودشامل فعالیتهای فنی درحوزه قبل ازآزمایش، انجام آزمایش و پس ازآزمایش

12

تعیین روشهای معتبرو صحه گذاری شده مطابق استانداردهای آزمایشگاه پزشکی و اجرای برنامه های کنترل کیفیت داخلی وشرکت دربرنامه های ارزیابی خارجی کیفیت

13

همکاری درفرآیندنظارت وارزیابی آزمایشگاههای تحت پوشش

14

شرکت درجلسات وکمیته های فنی _مشورتی درسطح دانشگاه / دانشکده ودرصورت لزوم آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت متبوع

15

استقرارکامل استانداردهای آزمایشگاهی واجرای برنامه های مرتبط با ارتقاءکیفیت خدمات آزمایشگاهی درآزمایشگاه مرجع دانشگاه / دانشکده باهدف ارائه الگوونمونه

16

پاسخگویی به هنگام ومعتبرآزمایشگاهی دربحران،بلایا،اپیدمی،طغیانهاوفوریتها

17

اجرای برنامه ایمنی وامنیت زیستی ومدیریت ریسک (بیوریسک(

18

مشارکت درتحقیقات کاربردی مرتبط باسلامت عمومی درصورت لزوم

19

برنامه ریزی/نظارت واجرای بخش آزمایشگاهی طرحهای کشوری/منطقه ای /استانی

20

مشاوره وپشتیبانی علمی شبکه آزمایشگاههای بهداشت دانشگاه / دانشکده

21

مشارکت علمی درتدوین دستورالعملهای فنی _ تخصصی درسطح دانشگاه / دانشکده ودرصورت لزوم آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت متبوع

22

راه اندازی روشهای معتبرونوین آزمایشگاهی موردنیاز

23

انجام ارزیابیهای آزمایشگاهی لازم جهت روندتامین،کنترل کیفیت وعملکردکیت، ‌معرفهاوتجهیزات (وسایل تشخیص آزمایشگاهی) وبه خصوص درفرآیندرسیدگی به شکایات،تخلفات وپاسخ به استعلامها

24

همکاری دراجرای برنامه های آموزشی تئوری وعملی برای کارکنان آزمایشگاه مرجع دانشگاه / دانشکده وکارکنان آزمایشگاههای تحت پوشش براساس نیازسنجی آموزشی انجام شده وبرنامه های آموزشی تنظیم شده درادارات آزمایشگاه مرجع سلامت

25

انجام آزمایشات ارزیابی فنی بطوردوره ای وسالیانه دربرنامه مراقبت ازکیت وتجهیزات آزمایشگاهی

26

اجرای دستورالعملهای کنترل کیفیت،نگهداشت وکالیبراسیون وسایل تشخیصی آزمایشگاهی درآزمایشگاه مرجع

27

مدیریت فرآیندجمع آوری وذخیره کلکسیون میکروبی وسوشهای استانداردجهت استفاده دربرنامه های مختلف کنترل کیفیت وغیره

28

اجرای الزامات مرتبط به نظام ارجاع ومدیریت نمونه (به خصوص انتقال امن وایمن نمونه ها)

29

شناسایی ومدیریت مواردعدم انطباق وبرنامه ریزی جهت انجام اقدامات اصلاحی

30

شناسایی واجرای بهینه کلیه فرآیندها وفعالیتهایی که درآزمایشگاه انجام میشودشامل فعالیتهای فنی درحوزه قبل ازآزمایش،انجام آزمایش وپس ازآزمایش

31

تعیین روشهای معتبروصحه گذاری شده مطابق استانداردهای آزمایشگاه پزشکی واجرای برنامه های کنترل کیفیت داخلی وشرکت دربرنامه های ارزیابی خارجی کیفیت

32

همکاری درفرآیندنظارت وارزیابی آزمایشگاههای تحت پوشش

33

شرکت درجلسات وکمیت ههای فنی _مشورتی درسطح دانشگاه / دانشکده ودرصورت لزوم آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت متبوع

34

استقرارکاملاستانداردهای آزمایشگاهی واجرای برنامه های مرتبط باارتقاءکیفیت خدمات آزمایشگاهی درآزمایشگاه مرجع دانشگاه / دانشکده باهدف ارائه الگوونمونه

35

پاسخگویی به هنگام ومعتبرآزمایشگاهی دربحران،بلایا،اپیدمی،طغیانهاوفوریتها

36

جرای برنامه ایمنی وامنیت زیستی ومدیریت ریسک (بیوریسک)

36

 مشارکت درتحقیقات کاربردی مرتبط باسلامت عمومی درصورت لزوم

37

برنامه ریزی/نظارت واجرای بخش آزمایشگاهی طرحهای کشوری/منطقه ای /استانی

آخرین ویرایش۱۱ دی ۱۴۰۲